Sotshin kisan tallimääräys on puhuttanut myös Japanin kisaviikonloppuna. F1-historiassa Mercedeksen Hamilton/Bottas -määräys ei kuitenkaan ollut mikään uusi tapaus.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Japanin GP viikonloppuna
Sunnuntai: Japanin GP klo 8.00, ennakkotunnelmat klo 7.00
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Yksi surkuhupaisimmista tallimääräysfarsseista nähtiin Itävallan kisassa 2002. Silloin Rubens Barrichello ei ensin suostunut päästämään Michael Schumacheria edelleen, vaikka Ferrarin radioviesteissä tätä vaadittiin useampaan otteeseen.
Barrichello nöyrtyi vasta viimeisessä mutkassa protestoiden siten kohteluaan.
– Ei voi olla totta. Hamekangasta nyt esille, reagoi kisaa MTV:lle selostanut Tomi Tuominen Ferrarin toimintaan.
Virallinen voittaja Schumacher päästi Barrichellon korkeimmalle korokkeelle ja antoi tälle voittopokaalinsa. Tämän seurauksena Schumacher sai sakot Formula ykkösten halventamisesta.
Itävallan kisan Ferrari-farssi johti tallimääräysten kieltämiseen säännöissä kaudesta 2003 lähtien. Tallimääräykset eivät kuitenkaan loppuneet. Niitä kierrettiin erikoisinkin keinoin.
Vuoden 2008 Singaporen Singaporen kisassa Renault-tallipäällikkö Flavio Briatore pyysi Nelson Piquet junioria ajamaan seinään, jotta turva-auto saataisiin radalle. Moisella keinoilla yritettiin parantaa Alonson voittomahdollisuuksia.
Piquet teki työtä käskettyä. Turva-auto tuli radalle ja Alonso voitti kisan.
Vuotta myöhemmin ketkuilu paljastui erikoisesti. Piquet sai potkut tallista kesken kauden ja kosti Briatorelle sekä Renaultille tuomalla Singaporen kieroilun julki. Briatore saikin Formula ykkösiin elinikäisen toimitsijakiellon.
Ferrrari rikkoi tallimääräyskieltosääntöä Saksan Hockenheimin kisassa 2010 kieroilematta. Ferrarin pääinsinööri Rob Smedley pääsi radioviestien kunniagalleriaan ilmoittamalla kisaa johtaneelle Felipe Massalle: ”Fernando on sinua nopeampi. Voitko vahvistaa ymmärtäneesi viestin?”
Hetken empimisen jälkeen Massa totteli ja päästi Fernando Alonson edelleen voittajaksi. Ferrarille sääntörikkomus maksoi 100 000 dollaria.
Seuraavalla kaudella 2012 tallimääräykset taas sallittiin. ”Fernando is faster than you” tai ”Let Michael pass for championship” viestit sai antaa ilman pelkoa 100 000 dollarin sakoista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Viime sunnuntaina Sotshissa palkintopallilla vallitsi hautajaistunnelma. Lewis Hamilton teki selväksi, ettei olisi halunnut voittaa tallimääräyksellä.
– Se tuntui kauhealta. Täytyy sanoa, ettei voittaminen ole koskaan tuntunut yhtä pahalta, lahjavoiton saanut maailmanmestari jutteli.
Tallimääräyksille löytyy silti ymmärrystä. Vuosien 1998 ja 1999 maailmanmestari Mika Häkkinen ilmoitti Suzukassa pitävänsä tallimääräyksiä Formula ykkösten olennaisena osana.
– Aina niitä on ollut. Ja aina niitä tulee olemaankin jollakin tavalla. Se on ihan fakta. Varmasti katsojat tietää, että tallin tehtävänä on voittaa tallimestaruus ja kuljettajien mestaruus. Silloin siihen käytetään kaikki, mitä on sääntökirjassa kirjoitettu. Mitä saa tehdä, se tehdään, Häkkinen toteaa.
Kuljettaja voi välttää tallimääräyksiä ajamalla vaikkapa tarpeeksi kovaa.
– Pitää vaan miettiä, ettei joudu siihen tilanteeseen, että joutuu päästämään tallikaverinsa ohitseen, Häkkinen ilmoittaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.