Suomalaiset autoilijat ovat pyörällä päästään Trafin eilen julkaisemasta laskentatyökalusta. Myös Autoliitto on arvostellut laskurin toimintaa. Trafi julkaisi tiedotteen, jolla se pyrkii vastaamaan laskurin herättämiin kysymyksiin.
Trafi kertoo saaneensa palautetta siitä, että eilen torstaina julkaistussa autoilun kustannuksia mallintavassa Live-laskurissa on huomioitu "laskennallinen autovero".
Talouselämän toimittaja Ismo Virta kirjoittaa kolumnissaan laskurin suorastaan valehtelevan.
– Laskuri väittää, että sen avulla voit laskea ”mitä uudenmallinen liikenteen hinnoittelu saattaisi tarkoittaa juuri sinun kohdalla”. Todellisuudessa laskurin esittämä malli ei toteudu kenenkään nykyisin auton omistavan kohdalla, Virta kirjoittaa.
Autoveron poistamisen hyödyt näkyvät vasta myöhemmin
Myös autoilijan saama todellinen hyöty tai lähinnä sen puute on herättänyt ihmetystä.
Uuden Suomen haastattelema Trafin tietojohtaja Juha Kenraali kertoo, että autoilija saa todellista hyötyä vasta sitten, kun ryhtyy tulevaisuudessa hankkimaan uutta autoa.
– Tässä on ajateltu, että järkevintä on varmaan luopua siitä autoverosta. Se ei näy sillä tavalla helposti hyötynä kuluttajalle saman tien, mutta tulevaisuudessa hyöty sekä yksittäiselle auton ostajalle tai käyttäjälle ja meidän näkemyksen mukaan myös yhteiskunnalle olisi suurin kun tehdään se näin, Kenraali kertoi Uudelle Suomelle.
"Autoveroa ei voi jättää huomioimatta"
Trafi selventää tiedotteessaan, että laskurissa mainitulla laskennallisella autoverolla tarkoitetaan vuotuista veron määrää, jos kerralla maksettava autovero jaettaisiin auton koko elinkaaren ajaksi. Elinkaaren pituutena Trafi on käyttänyt laskurissaan kahtakymmentä vuotta.
– Autovero maksetaan rekisteröinnin yhteydessä, ja on siten osa auton kokonaishintaa. Niiden autojen hinnassa, joista autovero on maksettu, aikoinaan maksetun veron osuus näkyy siis silloinkin, jos autovero poistettaisiin. Näin ollen autoveroa ei voi jättää huomiomatta autoilun käyttökustannusten laskelmassa, vaikka se poistuisikin jatkossa. Tästä syystä laskurissa on oltava tämä ns. laskennallisen autoveron osuus, Trafi kertoo tiedotteessa.
Joillain kallistuu, toisilla halpenee
Trafi muistuttaa, että Live-laskurin tulokset ovat suuntaa-antavia. Autoilun lopullisiin kuluihin vaikuttavat jatkossa tehtävät poliittiset päätökset.
Liikenneverkkohankkeen yksi lähtökohta on Trafin mukaan se, että liikenneverkon käytön keskimääräinen taloudellinen kokonaisrasitus kuluttajalle ei muutu. Koska kyseessä on keskimääräinen kustannustaso, tarkoittaa tämä käytännössä, että joillain tienkäyttäjillä ajoneuvokohtaiset vuosikustannukset saattavat nousta ja toisilla laskea.
– Siihen, millaisiksi kustannukset muodostuvat, vaikuttavat muun muassa ajetut kilometrit, asiakkaan valitsema maksumalli ja esimerkiksi ajoneuvon päästöt, tiedotteessa todetaan.
Lähde: Trafi
***
6:20