Vapaa autoetu on noussut viime aikoina arvoon arvaamattomaan.
Polttoaineiden hurja hinnannousu on iskenyt kovaa suomalaisiin autoilijoihin tänä vuonna. Tilastokeskuksen mukaan toukokuussa 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Suomessa 2,30 euroa ja dieselin 2,27 euroa litralta.
On kuitenkin autoilijaryhmä, jonka kukkarossa kallis hinta ei tunnu lainkaan, vaikka nämä kävisivät bensatankilla entiseen tahtiin.
Veronmaksajien keskusliiton johtava verojuristi Juha Koponen arvioi, että nykytilanteessa ”voittajia” ovat vapaan autoedun saaneet, koska edun arvoa ei ole korotettu, vaikka polttoaineen hinta on noussut. Työnantaja maksaa vapaan autoedun saaneen työsuhdeautosta syntyneet kustannukset, mukaan lukien myös yksityisajojen polttoaineet.
Lue myös: Uskomatonta, mutta totta: Kolmen euron raja voi mennä ihan kohta rikki – Suomen kalleimmat polttoainelitrat yltävät jo lähelle
– Autoedun arvo on vahvistettu koko vuodelle 2022. Kun päätöstä tehtiin viime vuoden lopussa, polttoaineen litrahinta oli reippaasti alle kaksi euroa. Vaikka polttoaineen hinnat nousevat, edun verotus pysyy samana, Koponen kertoo.
Työnantaja maksaa
Vapaita autoetuja myöntäneillä työnantajilla taas nousseet polttoaineiden hinnat taas tuntuvat.
Autoedun arvoa voidaan korottaa palkansaajan verotuksen yhteydessä, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä.
– Jos taas ajot ovat vähäisiä, kuten 500 kilometriä kuussa, maksaa edusta, jota ei saa. Edun arvoa voi alentaa, mutta käsittääkseni aika harva käyttää sitä vaihtoehtoa.
Jos työntekijällä on vapaan autoedun sijaan auton käyttöetu, hän joutuu maksamaan itse polttoaineet.
– Myös niiden osalta verotusarvo on pysynyt samana, mutta edun haltijan polttoainekustannukset ovat nousseet. Käyttöedun edullisuus suhteessa vapaaseen autoetuun on heikentynyt.
Arvioidaan syksyllä
Verohallinto määrää vuosittain luontoisetujen käypien arvojen laskentaperusteet. Seuraavan vuoden autoedun arvot määritellään marraskuussa käytettävissä olleiden hintatietojen perusteella.
– On riidatonta, että vapaan autoedun arvoon vaikuttavat polttoainekustannukset ovat nousseet merkittävästi verrattuna siihen, mitä ne ovat olleet annettaessa luontoisetupäätöstä vuodelle 2022 marraskuussa 2021. Polttoainekustannusten vaikutus vapaan autoedun arvoihin tullaan arvioimaan seuraavan kerran annettaessa luontoisetupäätös vuodelle 2023, Verohallinnon ylitarkastaja Markus Kautto kertoo Talouselämälle.
Viime syksynä annetussa hallituksen esityksessä kerrottiin, että Suomessa oli vuonna 2019 yli 75 000 autoedun saajaa. Vapaan autoedun saajia oli heistä 56 300.
4:19