Koko kaukojunaliikenteen helmikuussa pysäyttäneen ratavaurion syyt ovat selvinneet, kertoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo.
Virasto kertoo tiedotteessaan, että tapaus juurisyineen on selvitetty kattavasti. Selvitys tehtiin liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä.
Ratakiskoissa havaittu vaurio keskeytti koko kaukojunaliikenteen 13. helmikuuta.
Lue myös: Miksi koko kaukojunaliikenne piti pysäyttää kiskon "montun" takia? VR: "Ainutlaatuista, ei missään tapauksessa ylimitoitettua"
"Kiskomontusta" uutta tietoa – veturinkuljettaja kuuli oudon kolauksen jo viikko sitten
Taustalla rikkoutunut veturi
Traficom kertoo, että ratavaurion syynä oli VR:n 9. helmikuuta liikennöimän junan ensimmäisen veturin rikkoutuminen. Veturin liikkeellelähtöyritykset vaurioittivat ratakiskoja niin sanotussa Sitikkalan mäessä Mankalan ja Niinimäen välillä.
– Radan vauriot aiheuttivat useiden paikan ylittäneiden kalustoyksiköiden pyöräkertoihin kulkukehän suhteen poikittaisia iskemiä, tiedotteessa kerrotaan,.
Kuljettaja teki veturin konerikosta ilmoituksen, mutta ei ilmoittanut radan mahdollisista vaurioista. Kun muut vauriokohdan yli ajaneet veturinkuljettajat ilmoittivat havainnoistaan liikenteenohjauskeskukselle, löysi radan kunnossapidosta vastannut Destia ilmoitukseen sopineen vian rataverkon toisesta kohtaan.
– Isoin kalustoa vaurioittava VR:n junan liikkeellelähtöyritysten aiheuttama vikakohta jäi kuitenkin tuolloin löytymättä, tiedotteessa kerrotaan.
VR huomasi ensimmäiset vauriot kalustossa sunnuntai-iltana 11. helmikuuta, ja tieto kalustovaurioista levisi alan sisällä laajemmin maanantaina.
0:51
Lue myös: Uutta tietoa: "Monttu kiskoissa" pysäyttää kaikki kaukojunat koko tiistaiksi – mahdollisesti veturin aiheuttama
Viestinnässä ja johtamisessa kehitettävää
Traficomin mukaan ratavaurio oli vaikea paikantaa, koska saadut tiedot olivat yksittäisiä, puutteellisia ja maantieteellisesti hajanaisia. Ratavaurion ei myöskään ymmärretty liittyneen perjantaina tehtyihin havaintoihin. Lopulta ratavaurio löytyi 13. helmikuuta aamuyöllä radantarkastustoimien ja liikennöitsijältä saatujen lisätietojen avulla.
Traficom katsoi, että erityisesti häiriötilanteiden viestinnässä ja johtamisessa on kehitettävää. Sen seurauksena asiaan liittyvillä toimijoilla ei ollut yhtenäistä tilannekuvaa tapahtumista ja sen vaikutuksista.
– Keskeistä on varmistua myös siitä, että liikenteenharjoittajat ilmoittavat rataverkon vioista mahdollisimman nopeasti riittävällä tarkkuudella sen kunnossapidosta vastaaville toimijoille, tiedotteessa sanotaan.