Kolareita ja kuolemia ei ehkäistä keulimalla tai kumia polttamalla – Liikenneturva tyrmää keskustelua herättäneet "moposuorat"

Liikenneturvan mukaan ei ole näyttöä siitä, että höyryjen päästeleminen liikenteen ulkopuolella tekisi riskikuljettajasta turvallisemman. Temppuilun ja muun riskikäyttäytymisen ohjaaminen niin sanotuille moposuorille ei Liikenneturvan mielestä motivoi käyttäytymään liikenteessä turvallisemmin. 

Moposuorilla tarkoitetaan esimerkiksi kaupungin tai kunnan mopoilulle osoittamia alueita, joissa temppuilu ajoneuvoilla on sallittu. Moposuorilla esimerkiksi keulitaan ja poltetaan kumia, ja niillä järjestettävissä kokoontumisissa saattaa olla kymmenien mopoilijoiden lisäksi moottoripyöräilijöitä ja jopa autoilijoita.

Liikenneturvan mukaan moposuorista käydään useissa kunnissa keskustelua tälläkin hetkellä. Yle uutisoi tammikuussa, kuinka niiden käyttöönottoa on selvitetty noin 50 kunnassa parin viime vuoden aikana.

Liikenneturvan mukaan nuorille on tarjottava mahdollisuuksia harrastaa, mutta sitä ei missään nimessä tule tehdä liikenneturvallisuuden kustannuksella.

Voisivat jopa heikentää liikenneturvallisuutta

Yhteyspäällikkö Elias Ruutti Liikenneturvasta huomauttaa tiedotteessa, ettei moposuorien ole osoitettu vaikuttavan liikenneturvallisuuteen positiivisesti.

Moposuoria saatetaan kannattaa esimerkiksi siksi, että niitä pidetään paikkoina, joissa nuoret voivat harjoitella ajoneuvon käsittelyä.

– Vapaan moposuoran sijaan ajoharjoittelun tulisi olla ohjattua. Tällöin nuoria voidaan kohdata ja heidän kanssaan voidaan jutella liikenteeseen liittyvistä asenteista ja turvallisen liikkumisen teemoista, Ruutti painottaa.

Liikenneturvan mukaan pelkkä ajotaitojen omatoimiharjoittelu ei takaa liikenneturvallisuutta, vaan se voi jopa heikentää sitä.

– Kuljettajan asenne ja motiivi ovat ratkaisevia tekijöitä. Kun mopoilija on motivoitunut ajamaan turvallisesti, hän pärjää vähäisemmilläkin teknisillä taidoilla.

Moposuorien puolestapuhujat saattavat huomauttaa, kuinka kuljettajat voivat purkaa paineita temppuilemalla moposuorilla. Riskikuljettajan riskikäyttäytyminen ei Ruutin mukaan kuitenkaan jää radalle.

– Voi hyvin olla, että moposuoralla hankittu kuvitteellinen varmuus omista taidoista leviää jokapäiväiseen liikenteeseen.

– Lisäksi on vaikea hahmottaa, millaisia liikenneonnettomuuksia ehkäistäisiin esimerkiksi keulimalla tai kumia polttamalla.

Lähteet: Liikenneturva, Yle

Lue myös:

    Uusimmat