F1-kauden 2018 kaksi ensimmäistä harjoitussessiota tarjosivat ensimmäisen todellisen silmäyksen tallien välisistä voimasuhteista. Kokosimme yhteen päivän tärkeimmät huomiot.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 06.55
Lauantai: Harjoitukset klo 04.55, aika-ajo klo 07.55
Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Red Bull noussut kahden suuren rintamaan
Red Bullilta odotettiin täksi kaudeksi uutta haastetta Mercedeksen ja Ferrarin valta-asemalle ja ensimmäisten vetojen perusteella tilanne näyttääkin erittäin kutkuttavalta. Max Verstappen oli perjantain toiseksi nopein vain reilun kymmenyksen Mercedeksen Lewis Hamiltonin kärkiaikaa perässä. Katurata toki sopii Red Bullin autolle, mutta esimerkiksi vuosi sitten Mercedes oli aika-ajoissa sitä 1,3 sekuntia edellä. Myös Valtteri Bottas ja Ferrarin Kimi Räikkönen mahtuivat kolmen kymmenyksen sisään Hamiltonista.
Iltapäivällä ajetut pitkät vedot tarjosivat myös väläyksen sunnuntain kisavauhdista. Niissä Verstappen oli keskimäärin vain 0,068 sekuntia Hamiltonia hitaampi ja Räikkönenkin jäi Ferrarilla ainoastaan reilut puolitoista kymmenystä. Mutta pystyykö Mersu repimään jälleen aika-ajoihin lähdettäessä autostaan ekstrakymmenyksiä irti, se nähdään vasta lauantaina.
Haas tekemässä todellista ihmenousua
Viime kaudella valmistajien MM-sarjassa vasta kahdeksanneksi sijoittunut Haas teki perjantaina keskikastin tiimeistä selvästi kovinta jälkeä. Sekä Romain Grosjean että Kevin Magnussen mahtuivat kärkikymmenikköön ja heistä Grosjean peräti kuudenneksi, vain 0,7 sekuntia Hamilton kärkiajasta. Ferrarin moottorilla ajavan Haasin noususta on liikkunut vahvoja huhuja talvitestien aikana ja ne näyttävät alustavasti pitävän paikkansa. Lähimmäs Haasin vauhtia ylsi McLaren, joka sai iltapäivällä tehtyä hyvän määrän kierroksia ja tunki niin ikään molemmat kuskinsa kymmenen kärkeen.
Uusitulla Sauberilla synkkä alku
Haasin tavoin Ferrarin moottorilla, tosin Alfa Romeoksi brändättynä, kilpaileva Sauber putosi viime vuonna sarjan selvästi hitaimmaksi talliksi. Uuden brändiyhteistyön ja ajantasaisemman voimayksikön myötä tiimiltä on odotettu parannusta, mutta ainakin perjantain perusteella jopa keskipakan talleihin on edelleen melkoinen ero, kun hitaimmatkin kilpailijat olivat 0,8 sekuntia edellä. Auto on osoittautunut erittäin vaikeaksi ajettavaksi, mikä on seurausta kunnianhimoisista kehityspyrkimyksistä. Nopea arvio kertoisi, että Hondan moottoreihin vaihtanut Toro Rosso on tällä hetkellä toinen häntäpään tiimeistä.