Fernando Alonson selvitykset torstain lehdistötilaisuudessa Malesiassa toivat jonkin verran selvyyttä kummalliseen onnettomuustutkintaan, mutta samalla McLarenin aiemmat puheet joutuivat entistä oudompaan valoon.
Kuuden kuskin pressitilaisuus vaihtui Alonson kyselytunniksi, kun kysymykset suunnattiin lähes poikkeuksetta espanjalaiselle. Hän pääsi ensimmäistä kertaa laukomaan alas kaikista villeimpiä huhuja, joita on sinkoillut puolentoista kuukauden aikana sinne ja tänne.
Lähdetään liikkeelle niistä hurjimmista. Alonso ei omien sanojensa mukaan luullut törmäyksen jälkeen olleensa karting-auton ratissa vuonna 1995. Hän ei myöskään puhunut italiaa (joidenkin huhujen mukaan Alonso luuli olleensa edelleen Ferrari-kuski). Sen sijaan Alonso väitti olleensa koko onnettomuuden ajan tajuissaan ja nukahtaneensa vasta saatuaan lääkitystä ambulanssissa tai radan lääkäriasemalla.
Alonso kertoi muistavansa myös kaiken kolaria edeltäneen. Autoon tehdyt säätömuutokset, kaikki kierrosajat sekä sen, että Sebastian Vettel päästi hänet ennen onnettomuutta edelleen ajettuaan shikaanin pitkäksi.
Huhujen lisäksi onnettomuuden selvittelyä on haitannut erityisesti Alonson työnantaja, McLaren-talli. Heti onnettomuuden jälkeen Alonson tiedotettiin olevan täysin kunnossa, mutta samana iltana talli vahvisti aivotärähdyksen.
"Jos hänen puolensa asioista on se oikea, miksi sitten kokeneen McLarenin kaiken kokeneet avainhenkilöt sortuivat tällaiseen käsittämättömään arvausleikkiin, jos eivät tienneet asioiden todellista laitaa?"
Reilun viikon päästä tapahtuneesta McLaren-pomo Ron Dennis astui esiin. Brittiherrasmies kertoi Alonson menettäneen sekunneiksi tajuntansa eikä tiimiradiosta kuulunut vähään aikaan mitään. Alonson mukaan jälkimmäinen johtui siitä, että hän sulki radion ja sen jälkeen katkaisi virran koko autosta, jotta ratavirkailijat voisivat koskea siihen turvallisesti. Dennis myös kiisti auton olleen millään tavalla syypää onnettomuuteen. Kyse ei ollut mekaanisesta viasta eikä huhutusta sähköiskusta. Ja kuinka ollakaan: kun Alonso pääsi ensimmäistä kertaa ääneen, hän kertoi kärsineensä aliohjaavasta autosta, jonka ohjaus lukkiutui kolmosmutkassa oikealle.
McLaren antoi Barcelonassa meriselitykseksi puuskaisen tuulen, mille F1-toimittajat naureskelivat jo tuoreeltaan. Alonso tyrmäsi tämänkin ajatuksen täysin, sillä hän ei usko edes hurrikaanin heilauttavan autoa radalta tuossa vauhdissa.
Alonso ei syyttänyt tallia valehtelusta, vaan piti selityksiä nopeasti tehtyinä arvauksina. Tilanne oli hektinen, kaikkien stressitaso oli korkealla ja selityksiä oli vain löydyttävä. Jos hänen puolensa asioista on se oikea, miksi sitten kokeneen McLarenin kaiken kokeneet avainhenkilöt sortuivat tällaiseen käsittämättömään arvausleikkiin, jos eivät tienneet asioiden todellista laitaa? Stressin takia? Uskomatonta.
Valitettavaa tilanteessa on se, ettei lopullista syytä taideta saada koskaan selville. Ohjauksen ongelmia ei pystytä selvittämään onnettomuushetken datasta. Alonso tuntui ottavan myös osan syystä itselleen, sillä talli on nyt poistanut autosta osia, joita oviedolainen vaati ajotyylinsä takia siihen ennen talliin siirtymistään.
Kaikesta huolimatta Alonso väitti olevansa "erittäin onnellinen mies" eikä epäröi yhtään istua autoon perjantain harjoituksissa.
– He ovat tutkineet kuukauden ajan auton jokaista komponenttia ja simuloineet tilanteita. He ovat vaihtaneet jokaisen osan, jota ovat epäilleet. Uskon, että meillä on nyt kaikista turvallisin auto. Olen kuukauden jälkeen lääketieteellisesti varmaankin F1-historian tutkituin kuljettaja, joten kummankin asian pitäisi olla kunnossa.