Toyotan MM-rallitiimin tallipäällikköä Jari-Matti Latvalaa on kritisoitu hänen lausunnoistaan tallimääräyksiä koskien. MM-sarjan mahtitallin jo pitkään ajama linja on johdonmukaisuudessaan järkevä, ehdottomuudessaan ei niinkään, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan kommentti ällistytti asiantuntijan: "Ajatus on naurettava"
Viisi viimeisintä kuljettajien maailmanmestaruutta rallin MM-sarjassa nimiinsä vienyt Toyota on tällä kaudella lähtökohtaisesti haastaja. Hyundailla on heittää MM-taisteluun Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin muodossa kaksi kivikovaa mestariehdokasta, Toyotan ainoa mahdollisuus lepää Elfyn Evansin harteilla.
Hyundai on tehnyt selväksi tavoittelevansa tällä kaudella erityisesti kuljettajien MM-titteliä, joka vuodesta 2014 mukana olleelta tallilta vielä puuttuu. Tallin päättäväisyyttä alleviivaa se, että kolmannessa autossa vuorottelevien Andreas Mikkelsenin, Esapekka Lapin ja Dani Sordon ensisijaisena tehtävänä on tukea Neuvillen ja Tänakin henkilökohtaisia pyrkimyksiä.
Vuonna 2017 MM-sarjaan palanneelle Toyotalle marssijärjestys on ollut alusta alkaen se, että menestys valmistajien MM-sarjassa tulee ensin, henkilökohtainen kunnia vasta sen jälkeen.
Toyota on johdonmukaisesti kieltäytynyt antamasta minkäänlaisia tallimääräyksiä vetoamalla avoimeen ja reiluun kilpailuun. Tämän saman viestin Latvala nyt toisti ja sai takavuosien tallipomoilta osakseen ihmettelyä.
Latvalan ja Toyotan linja on sikäli oikea, että tilanteet, joissa tallimääräys on ylipäätään mahdollista antaa, ovat hyvin harvinaisia. Ja kuten vaikkapa viimevuotisen Ruotsin MM-rallin päätöspäivänä Hyundain kohdalla nähtiin, toivottuun lopputulokseen pääseminen saattaa olla selkeältäkin näyttävissä tilanteissa helpommin sanottu kuin tehty.
Aina tallimääräys ei välttämättä edes kannata. Voi esimerkiksi olla järkevämpää antaa puolikkaalla kilpailuohjelmalla ajavien Sébastien Ogierin ja Kalle Rovanperän painostaa kärjessä olevaa Hyundai-kuljettajaa mahdolliseen ajovirheeseen kuin komentaa heidät kauempana perässä olevan Evansin taakse.
Jokainen tilanne on omanlaisensa, ja erilaisia mahdollisuuksia löytyy valtavasti. Suurin ongelma tallimääräyksiä koskien on se, ettei kukaan osaa nähdä tulevaisuuteen, ja erilaisten skenaarioiden loputon pyörittely saattaa johtaa siihen, että nykyhetkessäkin jää jotain huomaamatta.
Johdonmukainen linja on myös eduksi kuljettajille, tässä tilanteessa Evansille; jos talli kertoisi aktiivisesti suosivansa tallimääräyksiä, miten se selittäisi kuljettajalle sen, että yhdessä tilanteessa toimitaan niin, toisessa näin?
Ainoa mutta nyt valitussa linjassa liittyy sen ehdottomuuteen. Koska huipputason urheilussa on loppujen lopuksi kyse tuloksista, kategorinen kielto sisältää omat riskinsä.
– Meillä on esimerkkejä siitä, että tallimääräyksillä on voitettu ja hävitty mestaruuksia. Siinä ei ole kyse voittamisesta reilusti tai epäreilusti. Siinä on kyse tavoitteiden saavuttamisesta. Ja tavoite on voittaa, tallimääräyksistä parhaimmillaan taidetta vuosina 2019–2021 tehnyt ex-Hyundai-pomo Andrea Adamo tiivisti Dirtfishille.
MM-sarjan tälle kaudelle uusittu pistejärjestelmä tasaa kärkikuljettajien välisiä eroja jo valmiiksi, ja Ogierin sekä Rovanperän satunnainen mukanaolo tiivistää pakkaa entisestään.
Vuoden 2024 MM-titteli voi siis hyvin mennä jakoon erittäin pienellä pistemarginaalilla, ja kuka hyvänsä jääkin toiseksi, hän alkaa kauden jälkeen takuulla miettiä, tulikohan sitä tehtyä kaikki mahdollinen.