Hyundain MM-rallitiimin tiedotuslinja puhuttaa – talli löi pöytään poikkeuksellisen tavoitteen

Esapekka Lappi: "Ruotsista aloitetaan, jos ei ihmeitä tapahdu" 3:05
Esapekka Lappi kertoi joulukuussa talvikuulumisiaan MTV Urheilulle.

Hyundain tiedotuspolitiikka uuden MM-rallikauden kynnyksellä puhuttaa. Esimerkiksi Dirtfish-sivustolla on kohistu tallin poikkeuksellisista tavoitteista alkavalle kaudelle.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

11. MM-rallikauteensa valmistautuva Hyundai julkaisi tiistaina tiedotteen, jossa käsitellään lähtökohtia alkavaan kauteen ja kerrotaan, että tallin päätavoite tänä vuonna on saavuttaa yhä enemmän osakilpailuvoittoja. Viime vuonna ykkössijoja tuli vain kaksi, toissa vuonna ennätykselliset viisi.

Tiedotteessa tehdään lisäksi selväksi, että Hyundai haluaa voittaa erityisesti kuljettajien maailmanmestaruuden.

Tämä on se, mistä kohistaan, sillä on hyvin poikkeuksellista, että talli arvottaa kuljettajien MM-tittelin valmistajien vastaavan edelle. Hyundain kohdalla asia ei toki varsinaisesti ole uusi.

Viime kauden alussa tallipäälliköksi nostettu Cyril Abiteboul nimittäin linjasi jo toisessa osakilpailussa, että tallissa tehtäisiin vuonna 2023 kaikki mahdollinen Thierry Neuvillen henkilökohtaisen menestyksen eteen. Kuin alleviivatakseen sanomaansa Abiteboul yritti tuolloin nostaa tallimääräyksellä Neuvillea kilpailussa toiseksi ohi Craig Breenin, mutta belgialaistähden virhe viimeisellä erikoiskokeella vesitti suunnitelman.

Tavanomaisesta poikkeavaan tavoitteenasetteluun vaikuttanee Hyundain tapauksessa se, että yhtäjaksoisesti vuodesta 2014 MM-sarjassa kilpaillut talli on jo voittanut kaksi valmistajien MM-titteliä (2019, 2020). Henkilökohtaisia ei sen sijaan ole ainuttakaan.

Nyt siihen ensimmäiseen on erinomaiset mahdollisuudet, kun täyden sarjan ajaa vain kolme sellaista kuljettajaa, joiden voi realistisesti odottaa voittavan mestaruuden, ja heistä kaksi – Neuville ja Ott Tänak – edustavat Hyundaita.

Tältä pohjalta tilanne on mielenkiintoinen myös tallin kolmatta autoa jakavien Dani Sordon, Esapekka Lapin ja Andreas Mikkelsenin kohdalla. Päätös kolmen eri kuljettajan ajattamisesta tehtiin siksi, että näin kukin heistä voi aidosti ajaa vain sellaisia kisoja, jotka heille sopivat ja joissa heillä on parhaat mahdollisuudet menestyä.

Näin ei mitä ilmeisimmin kuitenkaan tehty siksi, että talli hyötyisi, vaan siksi, että Neuville ja Tänak hyötyisivät.

Asia kerrottiin kiertelemättä jo 6. joulukuuta, kun kokoonpano julkaistiin.

– Heidän tehtävänsä on tukea Thierryä ja Ottia taistelussa kuljettajien maailmanmestaruudesta.

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa Hyundain mukaan palkintosijoituksista taistelemista sekä pisteiden viemistä Neuvillen ja Tänakin kovimmilta kilpailijoilta – kauden 2024 tapauksessa kilpailijalta (Elfyn Evans).

Lue myös:

    Uusimmat