Kommentti: Avin ja ministeriön kiista vain viimeisin esimerkki – hallituksen koronatoimien lopputulos alkaa näyttää ennakoimattomalta

Hallituksen korona-puheet ja ulostulot ovat pontevia, mutta käytännön toimet tuntuvat harmillisen usein jäävän puolitiehen. Viimeisin esimerkki on Uudenmaan aluehallintoviraston ja sosiaali- ja terveysministeriön kiista muun muassa liikuntapaikkojen sulkutoimista, kirjoittaa politiikan toimittaja Vesa Kallionpää.

Hallituksen koronatoimet muistuttavat entisen Neuvostoliiton meininkiä. Suunnittelu- ja propagandaosasto ylittää norminsa, mutta toteutusporras ei pysy perässä. Kaikkihan vielä muistamme, kuinka hallitus viime keväänä julisti näyttävästi koronan vastaisen sodan, mutta siinä sivussa unohtui lentokenttien, satamien ja maarajojen alkeellisinkin koronavalistus ja kontrolli.

Ja kuinka ollakaan, melkein sama nähtiin tämän vuoden alussa. Hallitus piti tiuhaan neuvotteluja Säätytalolla ja varautui arvaamattomien koronan muuntovirusten invaasioon. Hallituksen hybridistrategiaa täydennettiin kiihtyvästi levittämällä verbaalinen koronantorjunta kolmiportaiselle asteikolle, josta kansa ei ymmärrä vieläkään mitään. Samaan aikaan jo ties kuinka kauan valmisteltu Suomeen tulijoiden pakkotestaus tai testaustodistusten vaatiminen ei edennyt mihinkään.

Lopulta hallitus rajoitti matkustajamääriä muun muassa virusmaa Virosta, mutta raksamiehet kieltäytyivät edelleen vapaaehtoisista testeistä. Viruksen brittimuunnoskin livahti koti-Suomeen, kun muutama Lontoon-kävijä haistatti vapaaehtoiselle karanteenille huilut. Muuntovirukset alkoivat jyllätä, ja koronatartunnoissa tehtaillaan uusia ennätyksiä.

Nyt sitten ollaan sulkemassa ravintoloita ja muita palveluita samalla, kun puhutaan jo valmiuslain käyttöönotosta. Vain reilu viikko sitten sosiaali- ja terveysministeriö moitti THL:n virkamiehiä, jotka esittivät ravintoloiden sulkemista.

Jotenkin on alkanut tuntua siltä, että presidentti Sauli Niinistön esittämä koronanyrkki olisi ollut sittenkin hyvä perustaa. Laaja-alainen asiantuntijaryhmä olisi voinut valmistella hallitukselle ja ministeriöille ehdotuksia koordinoidusti. Nyt eri tahot nyhräävät omiaan ja hallitus juo lattekahvia loputtomissa koronaseminaareissaan.

AVI ja ministeriö ottavat matsin

Uusin kiemura koronasaagassa on tulkintaerimielisyys uudesta tartuntatautilaista, jota valmisteltiin kuin Iisakin kirkkoa viime syksystä lähtien.

Tautitilanteen pahennuttua pääkaupunkiseudun korona-ryhmä esitti tartuntatautilain käyttöönottoa muun muassa yksityisten ja julkisten liikuntatilojen, huvipuistojen jne. osalta. Uudenmaan aluehallintovirasto (AVI), jolle tehtävä lain mukaan kuuluu, käskytti asiasta perjantaina 26.2. siten, että yli 10 henkilön oleskelu esimerkiksi kuntosaleilla kielletään. Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) ärähti heti, että paikat on suljettava kokonaan. Lisäksi ministeriö vaati ulottamaan kieltotoimia koko maakunnan alueelle, eikä vain AVI:n valitsemille väkirikkaille alueille.

Laki on yleensä huono, jos sitä voi tulkita monella tavalla. Toisaalta nykytilanteessa järki voisi olla joskus lakia parempi peruste joillekin toimenpiteille. Tilanne on nyt kuitenkin se, että AVI:n päätös on voimassa, kunnes tai jos sitä muutetaan. Kysymys on muun muassa rajoitusten kohteena olevien tahojen oikeusturvasta.

Hallituksen korona-politiikan kannalta tämäkin sotku on nolo, oli hallitus siihen syypää tai ei. Tähän asti ministerit pääministeri Sanna Marinin (sd.) johdolla ovat mielellään paistatelleet Suomen pienten korona-lukujen paisteessa, mutta hymyt voivat hyytyä, jos ikäviä käänteitä tulee lisää. Nyt jo puhutaan virusmuunnoksista, joihin nykyiset rokotteet eivät tehoa. Ja kun niitä nykyisiäkään rokotteita ei tunnu Suomeen riittävän…

Vastuun välttelyä vai tiedon puutetta?

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Sari Essayah (kd.) ihmetteli MTV:n Uutisextrassa, miksei Suomi ajoissa saanut pakollisia koronatestejä rajoille. Se onnistui naapurimaissa, mutta ei Suomessa. Lopulta huomattiin, että jo voimassa oleva laki sallii pakkotestit tartuntatautilääkärien johdolla. STM:n ohjauskirje aluehallintovirastoille lähetettiin juuri.

Se on selvää, että koronalakien teko ei ole helppoa. Kyse on monesti ihmisten perusoikeuksista ja vaikeista lainopillisista muotoseikoista. Silti pitää ihmetellä sitä jähmeyttä, jolla hallituksen hienot korona-linjaukset muuttuvat pykäliksi ja konkreettisiksi toimiksi. Valmiuslain julistuskin tuntuu olevan pienemmän kynnyksen päässä kuin raksamiesten testaus Helsingin satamassa.

Suomi on laillisuusmaa ja hyvä niin. Lainvalmistelua kannattaisi kuitenkin parantaa, ettei tulisi niin paljon huteja ja erilaisia tulkintoja. Eduskunnan perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota monien korona-lakien puutteisiin.

Riita STM:n ja Uudenmaan AVI:n välillä johtuu laista, mutta myös hallituksesta, Sari Essayah moitti MTV:n Uutisextrassa hallitusta siitä, että se on sysännyt vastuun monista korona-toimista aluehallintovirastoille, mutta on sen jälkeen tyytynyt lähinnä vain moittimaan AVI:en toimintaa, jos korona-tilanne on pahentunut. Hallituksen ja STM:n pitäisi kuitenkin johtaa ja ohjeistaa korona-toimia. Vastuuta valtakunnan koronapolitiikasta ei voi vierittää vain alueviranomaisille.

Koronapolitiikasta ei valitettavasti hallituskaan voi ottaa kunniakseen pelkkiä voittoja ja välttää vastuuta vastoinkäymisistä. Suomella on mennyt hyvin, mutta jatkuva itsekehu hallituksen oikea-aikaisista ja ennakoivista toimista ei poista tehtyjä virheitä. Toivottavasti virheistä opitaan ja toivottavasti hallituksen nyt käyttöön ottamat toimet saavat virustartunnat vähenemään.

Suurimpia sankareita ovat kuitenkin kaikki tunnolliset ihmiset, jotka jaksavat noudattaa varovaisuutta ja ottaa muut huomioon. Jokaisella meistä on vastuu siitä, ettei hallitus hätäpäissään joudu ottamaan käyttöön kaikkein järeimpiä vapauden rajoituksia.

Lue myös:

    Uusimmat