Skopjen lentokoneellisen 26 varmistunutta koronatartuntaa oli shokkiherätys sekä viranomaisille että meille kansalaisille. Samaan aikaan koronan toisen aallon kynnyksellä samat kipukohdat ja ongelmat pulpahtavat pintaan kuin viime keväänä, ihmettelee MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki.
Suomi aikoo ottaa käyttöön pakkokaranteenin kaikille riskimaista Suomeen matkustaville. Tällä hetkellä riskimaita ovat mm. Ruotsi, Espanja, Britannia, Venäjä ja Belgia. Ne ovat maita, joissa on yli kahdeksan tautitapausta 100 000 asukasta kohti edeltävän 14 päivän aikana.
Lue lisää: Näistä maista saapuessaan voi joutua pakkokaranteeniin jopa vankeuden uhalla – vain kourallinen maita luokitellaan turvallisiksi
Tartuntatautilakiin pohjautuvan pakkokaranteenin rikkojalle voidaan määrätä sakkoja tai jopa kolme kuukautta vankeutta.
Kova päätös, kovat piipussa, kuten perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) eilen totesi.
Moni asia huutaa vielä kuitenkin vastausta ja valitettavasti tuntuu, että sosiaali- ja terveysministeriötä sekä viranomaisia on kovisteltu samoista ongelmista jo koronakriisin alkumetreillä.
Testaus sakkaa tällä hetkellä pahasti
Viime keväänä koronaepidemian alkuvaiheessa maaliskuussa nimenomaan lentokentillä ohjeistus ja toiminta vuosivat pahemman kerran. Tämän myönsi myös pääministeri Sanna Marin (sd.).
Nytkään Helsinki-Vantaalla ei pystytä laajoihin pakkotestauksiin koronatestauksen ruuhkautumisen vuoksi. Voimavarat keskitetään pistokokeilla nimenomaan riskimaiden lentoihin.
Moni ihmettelee, miten koronatestitilanne on niin pahasti tukossa erityisesti pääkaupunkiseudulla, vaikka tarpeen voimakas kasvu on maalaisjärjellä ajateltuna päivän selvää toimintojen vapautumisen, matkustamisen, päiväkoteihin ja töihin paluun sekä koulujen alun vuoksi.
Pahimmillaan viikon jonotus ja odotus ensimmäisestä yhteydenotosta on vain liikaa.
Ruma ristiriita
Viranomaisten ja poliitikkojen puheet ovat todellisuuden kanssa rumasti ristiriidassa. Siitä todistavat kymmenet uutisvinkit, yhteydenotot esimerkiksi uutistoimitukseen. Liian usein samaan ongelmaan törmää myös omassa tuttavapiirissään.
Sama kysymys pyörii ympyrää kuin eksynyt mustikkametsässä. Jos julkisen puolen kapasiteetti ei pysty vastamaan kasvaneeseen testi- ja analyysitarpeeseen, miksi yhteistyötä ei saada sujumaan yksityisen puolen terveysfirmojen kanssa? Onko kyse rahasta eli testien maksajasta vai asenneongelmasta soteratkaisun sivussa yksityisiä toimijoita kohtaan?
Nopea ja määrällisesti reipas testaaminen on avainasemassa, jotta kasvavia tartuntamääriä päästään jäljittämään. Myös lentokentillä tarvitaan riittävästi testauskykyä, koska koronauhasta huolimatta Suomi ei ole saari ja ihmiset nyt vain toistaiseksi liikkuvat sekä pakollisten että vähemmän pakollisten syiden vuoksi.
Tilanteeseen haetaan varmasti ja toivottavasti ratkaisua kuumeisesti. Ehkäpä hallitusta välillä aiheestakin kurmuuttanut HUS:n diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen ehtii julkisuudessa ololtaan hoitaa myös tonttiaan testauksen saamiseksi kuntoon.
Testauskapasiteettia tarvitaan lisää myös siksi, että sisäministeriön kansliapäällikön Kirsi Pimiän mukaan tällä viikolla tehdään päätöksiä myös satamien koronatestauksista.
Miten karanteenia valvotaan?
Lisälinjauksia ministeriöltä ja THL:ltä tarvitaan myös siitä, miten koronakaranteeniin määrättyjä matkustajia valvotaan. Kesäsuositus omaehtoisesta karanteenista ei toiminut. Mikä on karanteeni, jossa on ollut sallittua käydä esimerkiksi töissä ja päiväkodissa?
Yksi Suomen kannalta keskeinen riskimaa on Ruotsi. Lappilainen kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) nosti aiheellisesti esiin länsirajan Torniojokilaaksossa. Onko uusilla ohjeistuksilla mahdollista käydä rajan yli töissä vai jäävätkö pendelöijät aina kahden viikon karanteeniin?
–Tornionjokilaakso tarvitsee oman erillisen ratkaisunsa, josta on sovittava pikaisesti Ruotsin kanssa, Kärnä vaatii.
Alamaiset vastaan kansalaiset, Kiurun linjauksista myös laillisuusporua
Kirjoitin aluksi, että Skopjen koronakone oli shokkiherätys myös meille suomalaisille. Ei ole olemassa erilliskoronaa, joka jyllää taas Suomen ulkopuolella, mutta meillä jatkuisi vain kiva kesämeininki.
Keskustelu maskisuositusten puutteesta tai omaehtoisesta karanteenista herättää kysymyksiä myös suomalaisista. Olemmeko aktiivisia ja toimivia kansalaisia vai alamaisia, joille kaikki se mitä ei ole kymmensivuisella uhkaohjeella määrätty, on sallittua?
Turku osoitti kansalaisuutta kaupunkina, kun se ei jäänyt odottamaan hallituksen maskiohjeita, vaan suositti huomisesta eteenpäin kaikille joukkoliikenteen käyttäjille kasvomaskeja. THL:n alueellinen suositus julkiseen liikenteeseen on tulossa ylihuomenna.
Tätäkin ennen kansalainen on jo toiminut. Hankkinut maskeja, käyttänyt niitä kun metrossa on ollut ahdasta.
Määräyksiä ja sakkoja p:le, huutaa taas alamainen. Ennen en tee mitään.
Kansalainen käyttää omaa järkeään ja pitää huolta, ettei ainakaan itse aiheuta lisää koronariskiä, vaikka tiukin valmiuslain vaihe on toistaiseksi takana. Pesee käsiään, pitää turvavälejä ja hoitaa oman tonttinsa eikä käytä energiaansa omasta mielestään huolettomasti koronaan suhtautuvien kanssaihmisten kyttäämiseen ja paheksumiseen. Ottaa vastuuta itsestään ja läheisistään. Pääministeri ja presidentti eivät voi pitää aina kädestä.
PS: Jälkipyykkiä on myös luvassa, koska esimerkiksi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) sanoo Helsingin Sanomille yllättyneensä ministeri Kiurun eilisestä ulostulosta pakkokaranteenista kaikille riskimaista Suomeen matkustaville. Asiasta ei ole keskusteltu hallituksen sisällä.
–Tämä on ilmeisesti ministeri Kiurun ja sosiaali- ja terveysministeriön kanta. Hallituksen sisällä tästä ei ole keskusteltu. Minulle on jokseenkin epäselvää, mitä kaikkea tässä nyt haetaan. Päätöksiähän ei ole vielä tehty, ja hallituksessa tullaan käymään keskustelua…
Hallitus kokoontuu lomien jälkeen iltakouluun huomenna saamaan päivityksen koronatilanteesta ja pohtimaan myös uusia toimia. Tänään oikeusoppineet ovat kyselleet Kiurun eilisen ulostulon laillisuusongelmien perään.
Kiurun kovat piipussa nousee siis keskusteluun.
PS2: MTV:n tavoittaman hallituslähteen mukaan Kiurun nopea reagointi lentokenttien tautiuhkaan aiheutti säpinää hallitusriveissä, mutta ministerillä oli ratkaisulleen toimivaltuudet, koska kiristyksiin ei tarvita lakimuutosta. Vauhti oli vain niin kova, että kaikkia ministereitä ei ole informoitu. Kaikkia ei ns. "pidetty mukana".
Sen lähdekin myöntää, että Varsinais-Suomen tautiuhkaan ja riskimaista tuotuun koronaan reagointi toi eteen uusia ratkaistavia pulmia, mm. mitä tehdään Ruotsin kanssa.