Tämän F1-kauden iso uudistus Halo herätti kovasti keskustelua ennen sen käyttöönottoa. Belgiassa turvakaari ”pääsi” ensimmäiseen kunnon testiin, kun Fernando Alonson McLaren-auto lensi Charles Leclercin Sauberin ylitse. Kolarissa oli aineksia hyvin traagiseen kohtaloon.
Span osakilpailu lähti liikkeelle hyvin dramaattisissa merkeissä, kun Renault-kuski Nico Hülkenberg täräytti suoraan Alonson auton perään.
Alonson auto lähti kuin keilana suoraan päin Leclercin Sauberia, josta Alonso jatkoi ilmojen teille.
Kolarissa oli iso vaaraefekti, sillä Alonson auto lensi Leclercin pään yli.
Tämän kauden uudistus, eli Halo-turvakaari, pelasti kaikessa yksinkertaisuudessaan Leclercin.
Hidastuskuvien perusteella Alonson auto olisi nimittäin laskeutunut Leclercin päälle. Tämän lisäksi Alonson auton toinen eturengas lähestyi Leclercin päätä.
Todella dramaattinen osuma estyi Halo-kaareen, sillä se rikkoi Alonson eturenkaan ripustukset.
Ilman turvakaarta Leclercin pää olisi ollut suoraan tulilinjalla ja seuraukset olisivat voineet olla vaikka kuinka tuhoisia.
Halon käyttöönoton yhteydessä kritisoitiin sitä, että F1:sten pitää olla avomallisia. Tämä elementti haluttiin pitää ennallaan, eikä autoihin haluttu niin sanottua koppiefektiä.
Täten F1:ssä päädyttiin kompromissiin ja kaareen, joka jättää autoihin avoefektin, mutta suojaa silti kuskeja erittäin tehokkaalla tavalla.
Belgiasta välitetyt kuvat kertoivat kaiken. Leclercin auton Halo-kaari oli pahasti ruvella, mutta silti pohjimmiltaan täysin ehjä.
Ja mikä tärkeintä: Leclerc ei loukkaantunut hurjassa kolarissa.
Tämä oli kaikessa yksinkertaisuudessaan jyrkkä osoitus siitä, että F1:ssä tehtiin täysin oikea ratkaisu Halon kanssa.