Ferrari esitteli tämän taktisen manööverin kaikelle kansalle ja teki samalla itsestään kirosanan isolle joukolle formulafaneja. Silti harvoin kuulee valituksia niistä ”hyvistä” tallimääräyksiä, joita Scuderia ja välillä muutkin ovat vuosien saatossa toimeenpanneet.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Niin, myönnetään. Otsikko on aika provosoiva. Kimi Räikkösen nousu maailmanmestariksi vuonna 2007 vaati poikkeuksellisen perusteellista käännettä, kun suomalainen keikautti Unkarin GP:ssä vielä 20 pisteen suuruisen takamatkansa pisteen eduksi viimeisessä osakilpailussa Brasiliassa. Palataan tämän kisan tapahtumiin hiukan tuonnempana.
Syy siihen, miksi tämä kisa on jälleen noussut mieleen, löytyy viime viikonlopun tilanteesta Itävallan GP:ssä. Kaikkihan odottivat Ferrarin tekevän tallimääräyksen tai ainakin järjestelevän autonsa niin, että Sebastian Vettel voittaa kisan ennen Räikköstä. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Tällä kertaa ihmeteltiin, miksi Ferrari ei ajattanut Vetteliä Räikkösen edelle. Siis antanut tallimääräystä tai pelannut peliä muuten vain Vettelin pussiin. Onhan saksalainen taas MM-johdossa ja jokainen piste on tärkeämpi hänelle kuin Räikköselle.
Kimi otti itse asiaan kantaa eilisessä lehdistötapaamisessaan. Monen yllätykseksi hän asettui tiukasti Ferrarin perinteisen toimintamallin puolelle. Toisen päästäminen edelle on hyve, silloin kun tallin etu sitä vaatii.
– Olemme aina sanoneet, että meillä on erittäin selvät säännöt ja niiden mukaan olemme menneet niin kauan kuin minä olen ollut tässä tiimissä. Tiedämme, mitä tapahtuu milloinkin, ja jos tilanne menee siihen, niin se on aika normaalia meille, Räikkönen kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.
– Jossain pisteessä se tapahtuu kuitenkin ja se on silloin enemmän kuin reilua, mutta nyt ei ole se aika.
”Tallimääräys” on monessa yhteydessä alkanut vuosien saatossa muistuttaa määritelmänä samaa asiaa, mitä tuossa edellä kuvailin. Tiimin varikkotaktiikalla tekemiä peliliikkeitä yhden autonsa ajattamisesta toisen edelle.
Palataan kauteen 2007. Räikkönen otti tuolloin kolme voittoa neljästä viimeistä kisasta omilla jäänviileillä huippusuorituksillaan, tulokaskuski Lewis Hamiltonin karmeiden virheiden avulla ja kyllä, lopulta myös hänelle suotuisan tallipelin ansiosta. Sillä Ferrari varmisti itselleen myös kuljettajien maailmanmestaruuden.
Felipe Massalle ei asiaa tietenkään kuulutettu samalla tavalla radiossa kuin kolme vuotta myöhemmin Hockenheimissa, missä brasilialainen sai kuulla olevansa hitaampi kuin Fernando Alonso. Räikkösen ajaessa mestaruuteen suomalainen ajoi – tai ajatettiin – Massan edelle kauden päätöskisan kärkeen vaivihkaa tämän käydessä varikolle.
Tuossa kisassa se tapahtui Massan pysähtyessä reilusti tallikaveriaan myöhemmin. Hänen vauhtinsa putosi nopeasti jo monta kierrosta ennen varikkostoppia. Tämän jälkeen ero näytti taas hitaasti kasvavan, mutta brassin palattua radalle Räikkönen ehti juuri sopivasti ottaa ykköspaikan haltuunsa.
Ja mitä muuta Ferrari olisi tuossa kisassa voinutkaan tehdä? Katsella sivusta, kun Fernando Alonso ajaa McLarenilla maailmanmestariksi? Räikkönen oli saatava kisassa Massan edelle ja näin myös tapahtui.
Räikkösen voitto Brasiliassa 2007 ei ollut tallimääräys. Michael Schumacherin nousu maaliviivalla Rubens Barrichellon ohi Itävallassa 2002 oli sellainen. Felipe Massan suoranainen käskeminen pois Fernando Alonson tieltä Saksassa 2010 oli hyvin räikeä sellainen.
Voidaan siis puhua enemmän ”auton paikkojen vaihtamisesta”, jota Ferrari teki mahdollisesti myös viime kaudella esimerkiksi Unkarin kaksoisvoitossa Vettelin taistellessa enää maailmanmestaruudesta Mercedeksen Lewis Hamiltonia vastaan.
Itävallassa aika ei ollut vielä oikea, mutta jos Vettel taistelee mestaruudesta vielä kauden lopulla, Räikkönen tulee todellakin väistämään tarpeen tullen tieltä pois. Niin teki Massa vuonna 2007 ja niin teki muuten myös Michael Schumacher kauden 1999 viimeistä edellisessä kilpailussa Malesiassa Eddie Irvinen taistellessa maailmanmestaruudesta Mika Häkkistä vastaan.
Tuokin ”hyvä” tallipeli on jäänyt historiassa niiden huonojen varjoon.