Perjantaina kaikki tuntuivat kuulleen saman huhun: Ferrari on päättänyt luopua Kimi Räikkösestä kuluvan F1-kauden päätteeksi. Tilanne ei näytä juuri nyt kovin hyvältä, mutta edelleen täytyy muistaa, että mikään ei ole varmaa ennen kuin se on varmaa.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Italialaislehti La Gazzetta dello Sportin perjantain numeron uutinen kertoi asian tylysti: ”Leclerc-Ferrari: sovittu. Hyvästi, Räikkönen. Charles nousee Vettelin rinnalle”. Lehti vaikuttaa olevan varma asiasta, ja niin sopisi ollakin, koska muussa tapauksessa sen uskottavuus vaarantuisi sekä fanien että Ferrarin silmissä pahemman kerran.
LUE MYÖS:
F1-lehdistökatsaus: Räikkösen hyökkäys sytytti Italiassa – ”Parasta Kimiä vuosisatoihin!”Sebastian Vettel puoltaa Ferrarin tiimipäätöstä: ”Kimi painoi niin kovaa kuin pääsi”
F1-huhuissa on kuitenkin se huono puoli, että ne ovat monesti toisen tai kolmannen käden tietoa. Joku on kuullut asian joltain toiselta ja kertoo sitä eteenpäin – pahimmassa tapauksessa ”varmaksi” tietolähteeksi varikolla riittää toinen toimittaja.
Monella italialaistoimittajalla on toki suoria suhteita Ferrarin sisälle, mutta harvalla siihen päätöksiä tekevään ytimeen. Toinen, varsin valistunut käsitys päättyneeltä viikonlopulta puolestaan kertoo, ettei Räikkösen vaihtamisesta Leclerciin ole vielä ainakaan mitään kirjallista sopimusta.
Gazzetta antoi Leclerc-sopimuksen mahdolliseksi julkaisuaikaväliksi joko ensi viikonlopun jälkeen alkavan viikon kisatauon tai vasta Belgian ja Italian kisojen ajankohdan elo-syyskuun vaihteessa. Siis yli puolentoista kuukauden aikahaarukan. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan...
Räikkösen suoritukset heikentyneet kesällä
Jos Räikkösen kisaorientaatiosta voi jotain tulkita, niin vuosikausiin aggressiivisimman lähdön osuminen juuri viime viikonlopun Itävallan kisaan kertoo jotain suomalaisen näyttöhaluista. Hän iski päättäväisesti Mercedesten väliin ja yritti vielä poikkeuksellisen isolla riskillä Lewis Hamiltonin edelle kisan kärkeen.
Isku ei aivan onnistunut, mutta jätti kuvan siitä, että Räikkönen todella haluaa antaa nyt kaikkensa. Oli hänellä todistettavaa jollekin muulle tai ihan vain itselleen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kisavauhti oli alun jälkeen erinomaista eikä tallikaveri Sebastian Vettelillä ollut juuri mahdollisuuksia haastaa Räikköstä kakkossijasta ilman tallin puuttumista peliin. Ja onneksi sitä puuttumista ei tullut, sillä sen myötä Kimi olisi varmasti ollut valmis kävelemään suoraan viereiselle kiitoradalle kotimatkaa varten.
Yksi asia on kuitenkin unohtunut Räikkösen alentuneesta suoritustasosta puhuttaessa. Muistattekos mitä tapahtui toukokuun Espanjan GP-viikonloppuna? Kimin moottori levisi ennen aikojaan ja hänelle vaihdettiin toinen kauden kolmesta käytössä olevasta myllystä jo Barcelonan kisaan.
Tämä tarkoitti sitä, että Räikkönen joutuu jatkamaan pitkälle yli kauden puolivälin Ferrarin ensimmäisellä moottoriversiolla. Uusi tehopäivitys oli valmistumassa vasta kesäkuun alun Kanadan osakilpailuun, ja tuo päivitys voitiin Barcelonan konerikon takia vaihtaa vain Sebastian Vettelin autoon. Muussa tapauksessa Räikköstä olisi odottanut varma lähtöruuturangaistus kauden lopussa.
Nyt on siis ajettu jo kolme kisaviikonloppua niin, että Vettelin autossa on Räikköstä tuoreempi moottoriversio. Siinä missä Räikkönen oli alkukauden kisoissa vähintään 99,8 prosentin sisällä Vettelin aika-ajovauhdista, vastaava lukema on ollut kesän kisoissa 99,5-99,6:n luokkaa – toki näihin viimeisimpiin aika-ajoihin sisältyy myös suoria ajovirheitä, jotka ovat vaikuttaneet suomalaisen tuloksiin.
Jos moottoripäivitys ei ole tehnyt ainakin osaa tästä erosta kuskien välillä, se ei ole ollut kovin hyvä päivitys.