Formula ykkösten Kiinan GP:n aika-ajo oli ratkaiseva signaali siitä, mitä on vain varovaisesti jouduttu arvailemaan kauden kahtena ensimmäisenä viikonloppuna: Ferrari on todella rakentanut sarjan parhaan auton.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 7.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Melbournessa katuradan olosuhteet ja Ferrarin onnekkaan taktiikan tuoma voitto jättivät vielä paljon piiloon todellisista voimasuhteista sen ja Mercedeksen välillä. Bahrain on puolestaan ollut Ferrarille viime vuodet erityisen vahvaa aluetta siitä syystä, että talli on onnistunut kuumissa olosuhteissa Mersua paremmin pienemmän jäähdytystarpeensa takia.
Nyt ollaan kuitenkin Kiinassa, joka on ollut Mercedeksen ja ennen kaikkea Lewis Hamiltonin temmellyskenttä jo kuuden vuoden ajan. Saksalaistiimi vei siellä kaksi paalupaikkaa jo ennen varsinaisen valtakautensa alkua.
Kun vielä ilman lämpötila jäi Shanghain keväässä 12 asteeseen, kaiken piti olla pedattu Mercedekselle. Kovemmalla rengasseoksella ajettaessa Mersu oli yhä hiukan Ferraria edellä, mutta varsinaisilla aika-ajorenkailla ero oli italialaistiimin eduksi (F1-skaalalla) jopa murhaavat puoli sekuntia.
LUE MYÖS: Räikkösen paalupaikka jäi vain senttien päähän.
Mercedes on yhä vaarallinen, kun sunnuntain kisa ajetaan todennäköisesti läpi kahta kovinta rengasvaihtoehtoa käyttäen, mutta Kiinan aika-ajopäivää voidaan pitää virallisena merkkinä siitä, että Ferrari on onnistunut rakentamaan tähän kauteen paremman auton.
Päivässä oli suomalaisittain paljon hyvää. Valtteri Bottas löi tallikaverinsa Lewis Hamiltonin jo neljättä kertaa viiden viimeisimmän viikonlopun aikana – radalla, josta aika-ajojen kuninkaana pidetty Hamilton oli napsinut neljä paalupaikkaa viiden vuoden aikana. Voiko tämän parempaa vakuutusta omalle jatkosopimukselleen ottaakaan?
Kimi Räikkönen on puolestaan paremmin sinut autonsa kanssa kuin koskaan sen jälkeen, kun hän lähti Ferrarilta vuonna 2009. On vain sinivalkoisten lasien läpi katsottuna suunnaton sääli, että Sebastian Vettel on onnistunut jo kahtena viikonloppuna peräkkäin taikomaan viimeisellä vedolla sen ratkaisevan kymmenyksen pois ajastaan.
Tätä paalupaikkaa ei muuten tallipäällikkö Maurizio Arrivabene juhlinut. Hän olisi tosissaan halunnut Räikkösen ykkösruutuun kaiken sen jälkeen, mitä suomalaisen asemasta Ferrarilla on viime vuosina puhuttu. Vettel on edelleen Ferrarin ykkösmies mestaruustaistelussa – se on valitettavan selvää – mutta Räikkösen paluuta kisavoittajaksi tiimi ei missään nimessä ole torpedoinut.
LUE MYÖS:
Ferrarin henki tiivistyy tässä: Räikkösen kirvelevä tappio näkyy tallipomon reaktiossa