Ferrari tuhosi Kimin kisan! Ferrari suosi taas Vetteliä suomalaisen kustannuksella! Olisiko nyt sopiva aika vetää hiukan happea keuhkoihin ja miettiä, miksi Ferrari teki formula ykkösten Kiinan GP:ssä niin kuin teki?
Ferrarin Kimi Räikköstä kohtaan harjoittama kaltoinkohtelu alkaa olla jo niin yleisesti ilmoille heitetty väite, että se on vähitellen muuttunut totuudeksi. Kyllä, italialaistiimi ottaa esimerkiksi Mercedestä ja Red Bullia hanakammin heikossa asemassa kisassa olevan kuskin avustamaan suurempia pyrkimyksiä, mutta Ferrari on aina tehnyt sen voittaakseen kisoja.
Vuoden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg otti mielenkiintoisella tavalla kantaa Räikkösen kohteluun Saksan Sky Sportsin ja RTL:n asiantuntijan roolissa. Rosberg on omaksunut tv-roolinsa nopeasti ja osaa antaa lausuntoja, jotka herättävät taatusti huomiota. Tällä kertaa hän näki Ferrarin pilanneen tarkoituksella Räikkösen kisan antaakseen Sebastian Vettelille uuden mahdollisuuden päästä Valtteri Bottaksen edelle.
LUE MYÖS: Nico Rosbergilta kovaa puhetta Räikkösen tilanteesta: ”Ferrarilla oli selvä ykköskuski”
Rosbergin näkemyksen mukaan Ferrari ei tule koskaan voittamaan valmistajien maailmanmestaruutta uhraamalla toisen autonsa tällä tavalla. Mietitäänpä hetki niitä realiteetteja, joiden valossa Ferrari teki päätöksensä jättää Räikkösen radalle hidastamaan Vetteliltä kärkipaikan vienyttä Mercedes-kuski Bottasta.
Räikkönen menetti kisan kakkospaikkansa jäätyään startissa pussiin Vettelin aggressiivisen peittelyn takia. Saksalainen teki tämän puolustaakseen omaa johtopaikkaansa huonomman lähtönsä jälkeen, mutta onnistui samalla pilaamaan Ferrarin kaksoisjohdon ja joutui yksin puolustautumaan Bottasta vastaan.
Kierroksella 20 Ferrari havahtui tilanteeseen, jossa Bottas oli tullut varikolle kierrosta aiemmin ja onnistunut ohittamaan varikolta palaavan Vettelin kisan laskennallisella kärkipaikalla. Räikkönen oli toki virallisesti ykkösenä jäätyään vielä radalle. Ferrari päätti pitää Räikköstä ulkona kuluneilla renkailla vielä kuuden kierroksen ajan, jotta Bottasta voitiin hidastaa Vettelin hyökkäystä varten.
Tämä toimenpide osoitti Rosbergin ja monen muun mielestä selvästi sen, kuka on Ferrarin lempilapsi. Mutta mitä Ferrari olisi sitten voinut tehdä ja kuinka paljon hallaa se Räikköselle tällä aiheutti? Vaikka Kimi olisi otettu varikolle heti kierroksella 21, hän olisi joka tapauksessa pudonnut eri strategialla matkassa olleiden Red Bullien sekä niin ikään varikolla käyneen Mercedeksen Lewis Hamiltonin taakse.
"Se voi olla Rosbergille ja muille kriitikoille muistutus Michael Schumacherin yksinvaltiuden ajasta, mutta tallikaverin auttaminen onkin seikka, johon Mercedes ei Nicon aikana joutunut koskaan turvautumaan."
Ferrarilla oli laskettu, että kisa pystytään viemään läpi yhdellä stopilla, mutta Mercedes pystyi tekemään pysähdyksensä sitä aikaisemmassa vaiheessa. Pian tuli turva-autotilanne, joka auttoi Räikkösen takaisin letkaan Hamiltonia tuoreemmilla renkailla. Kisan lopun sekavat tapahtumat vesittivät Vettelin kisan, mutta suomalainen oli kärppänä paikalla nappaamassa kolmossijan täydellisellä taktisella onnistumisella voiton vieneen Daniel Ricciardon ja toiseksi ajaneen Valtteri Bottaksen jälkeen.
Palataanpa tuohon Rosbergin väitteeseen MM-taistelun pilaamisesta toista kuskia suosimalla. Voiton ja kakkosijan välinen ero on seitsemän pistettä. Jos Vettel olisi onnistuttu saamaan ruutulipulle ykkösenä ennen Bottasta ja takaa hönkineitä Red Bulleja, olisi ollut aika yhdentekevää valmistajien mestaruustaistelun kannalta, onko Räikkönen viides vai kuudes, koska siitä saatava hyöty on kaksi pistettä.
Ferrarin edellisestä valmistajien maailmanmestaruudesta tulee tänä vuonna kuluneeksi yhdeksän vuotta. Räikkösen hankkimasta kuljettajien MM-tittelistä jo yksitoista. Tiimi tekee kaikkensa voittaakseen yksittäisiä kisoja, ja siihen on myös laskennallinen perustelu.
Se voi olla Rosbergille ja muille kriitikoille muistutus Michael Schumacherin yksinvaltiuden ajasta, mutta tallikaverin auttaminen onkin seikka, johon Mercedes ei Nicon aikana joutunut koskaan turvautumaan. Tallin oli helppo antaa kuskiensa ajaa omaa kisaansa toisesta välittämättä, koska valmistajien mestaruus oli joka tapauksessa sen hanskassa.
Räikkönen on alkukauden otteillaan osoittanut olevansa paremmassa iskussa kuin koskaan Ferrarille palaamisensa jälkeen. Sitä ei Ferrari tarkoituksella torpedoi niin kauan Kimi on laskennallisesti mukana MM-taistelussa ja yksittäisissä kisoissa. Nyt ero Vetteliin kapeni 24 pisteeseen ja seuraavissa kisoissa tuo välimatka on pidettävä hallinnassa.