Meksikon GP:n topit ja flopit: Lewis Hamilton, F1-legenda? Vetteliltä oli lipsahtaa totuus kauden pilaamisesta

7.09572092
xpbimages.com
Julkaistu 29.10.2018 05:45
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Vuoden 2018 mestaruus ratkesi Lewis Hamiltonille Meksikossa.

Hamiltonille riitti hyvin Meksikosta myös neljäs sija mestaruutensa varmistamiseen. Kisassa ykkönen oli Red Bullin Max Verstappen ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä ja Kimi Räikköstä. Valtteri Bottas jäi vasta viidenneksi.

LUE MYÖS NÄMÄ:
Lewis Hamilton on maailmanmestari! Kimi Räikkönen palkintopallille Red Bullin draaman ansiosta

Talli tukki F1-kuskin suun: tiimitoverin auton kommentointi oli liikaa

Valtteri Bottas hämmästeli Meksikon GP:n erikoisuutta – "Tosi outoa"

TOPIT:

1. Lewis Hamilton

Kumartakaamme suurta mestaria. Koska viiteen mestaruuteen olivat tähän asti yltäneet vain Michael Schumacher ja Juan Manuel Fangio, myös Lewis Hamiltonia on syytä alkaa pitää jo oikeana F1-legendana. Mercedeksen dominanssin aikana tuon aseman olisi voinut vielä kyseenalaistaa, mutta tällä kaudella hän on todellisesti osoittanut suuruutensa saatuaan vihdoin tasapäisen haasteen Ferrarilta ja Vetteliltä. Aika-ajajana Hamilton on jo aikaisemmin ollut ehdottomasti yksi kaikkien aikojen kuskeista, mutta ennen pitkää myös hänen kisasuorituksensa saavat ansaitsemaansa arvon.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Red Bull

Itävaltaan kannattaisi nyt ehdottomasti alkaa rakentaa uutta rataa reiluun kahteen kilometriin, jotta Red Bull saisi joskus tilaisuuden loistaa kotiradallaan. Meksikon ohuessa ilmanalassa talli vei nimiinsä joka ainoan ajosession! Radalla on pitkiä suoria, jotka normaalisti söisivät mutkissa hankitun edun, mutta tässä tapauksessa Red Bull ei jäänyt vauhdissa merkittävästi jälkeen isommistaan. Sääli, ettei tarjolla ollut kaksoisvoitto kuitenkaan toteutunut.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Kimi Räikkönen

Voitto Yhdysvalloista, kolmossija Meksikosta. Kimi Räikkönen voi nyt lähteä hyvillä mielin kotiin hengähdystauolle ennen kahta viimeistä kisaa Ferrarin kuskina. Viime viikonlopun voitto on selvästi vapauttanut Räikkösen olemusta, vaikka lauantain ongelmien takia kisan lähtökohta näyttikin jäävän heikoksi. Kilpailussa suomalainen teki jälleen loistavaa töitä suojellessaan renkaita, jotka aiheuttivat monelle päänvaivaa Meksikossa. Kaikesta näkee, että Kimin on nyt hyvä olla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Stoffel Vandoorne

Pitkä, pitkä korpivaellus katkesi, kun McLaren-kuski ylsi vihdoin pisteille kahdeksannella sijallaan. Vaikka se tuli tällä kertaa pitkälti muiden epäonnen takia, Vandoornen kärsimysten jälkeen hänelle suo nämä pisteet ilo mielin.

FLOPIT:

1. Sebastian Vettel

Tästä kaudesta olisi voinut tulla yksi kaikkien aikojen F1-kausista. Sebastian Vettel on kuitenkin pääsyy siihen, miksi alkupuoliskon draamalle ei saatu kunnon huipennusta. Kahdeksan pistemenetyksiin johtanutta henkilökohtaista virhettä on aivan liikaa yhdelle kaudelle eikä sellaisella saldolla mitään ansaitakaan. Vettel oli jo Meksikoon tultaessa toivottamassa tilanteessa MM-taistelunsa kanssa, mutta siitä huolimatta hän näytti lopullisen niitin tultua todella lyödyltä mieheltä. Hän ei vieläkään halunnut tunnustaa Hockenheimin ulosajoa tai Monzan startin virhettä kauden kulminaatiopisteeksi, mutta kertaalleen hän kuitenkin lipsautti syitä miettiessään ääneen sanan ”minä”.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Max Verstappenin käytös

Voitto oli viikonlopun suoritusten perusteella täysin ansaittu – siitä ei ole epäilystäkään – mutta Verstappenin yleinen käytös on alkanut antaa merkkejä siitä, että pian tätä lapsellista tiuskimista ei voi enää perustella pelkällä iällä. Daniel Ricciardo onnistui pilaamaan tallikaverinsa haaveet uran ensimmäisestä paalupaikasta. Samaan aikaan talli kuitenkin naulasi eturivin itselleen ensimmäistä kertaa yli viiteen vuoteen! Ja mitä tekee silloin Verstappen? Ajaa teatraalisesti päin kakkoseksi sijoittuneen kuskin parkkiruudun kylttiä ja tiuskii koko loppuviikonlopun medialle kaikesta mahdollisesta. Oliko paalupaikan menettäminen niin kova pala, ettei voittokaan hymyilyttänyt?

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Daniel Ricciardon epäonni

Paalupaikka kaksintaistelussa omaa tallikaveria vastaan täysin näkymättömän viikonlopun jälkeen tuntui varmasti aivan järjettömän hyvältä. Siinä tiivistyi pitkälti kiperä tilanne, joka Ricciardolla on ollut Red Bull -ajanjakson kuluessa loppuun. Kausi on ollut keskeytysten takia järjetön pettymys eikä siirto Renault’lle voi tuntua vieläkään kovin isolta askeleelta eteenpäin. Siksi paalupaikan ryöstäminen Red Bullin tulevalta ykkösmieheltä oli sopiva näpäytys. Mutta kun kaikki on lähtenyt menemään pieleen, niin se silloin myös menee pieleen: kymmenen kierrosta ennen maalia tuli kauden kahdeksas keskeytys.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Toro Rosso -politiikka

Jatketaan vielä yhdellä Red Bull -aiheella. Vaikka tiimi on löytämässä ensi kaudeksi jälleen kaksi brändilleen sopivaa nuorta ja uhkarohkeaa kuskia autojensa viejiksi, heidän takanaan on täyttä tyhjyyttä. Kakkostiimi Toro Rossolle on vaikeuksia löytää päteviä kuskeja, joista voisi hautoa muutaman vuoden periodilla menestyviä kuskeja emotalliin. Daniil Kvjat on heitetty kaksi kertaa menemään todella nöyryyttävillä tavoilla, mutta hänet on jälleen nostettu ensi kauden kisavastuuseen. Red Bullille nousevan Pierre Gaslyn nykyisestä tallikaverista Brendon Hartleysta ollaan nyt ilmeisesti tekemässä täydellistä hermorauniota, sillä hänen ensimmäisen pistesijansa jälkeen tallipomo Franz Tost päätti nollata kuskin saavutukset sanomalla, että Gaslyn auto oli vain hidas pohjan vaurioitumisen takia. Mitään päätöksiä ei luvata ennen joulukuuta. Helmut Marko on täydellisen välinpitämätön niitä kuskeja kohtaan, jotka eivät ole vielä todistaneet hänelle olevansa yhtään mitään. Tämä on nähty niin monta kertaa juuri Toro Rossolla tai alemmissa luokissa pyörineiden kuskien kohdalla.

Tuoreimmat aiheesta

F1