Valtteri Bottas on joutunut jo kolmen ajetun F1-osakilpailun jälkeen tilanteeseen, johon kumpaakaan Mercedes-kuskia ei olisi voinut kuvitella edellisen kolmen vuoden aikana: talli joutuu nyt oikeasti pohtimaan, mikä on kuskien välinen marssijärjestys entistä tukalammaksi muuttuvassa MM-taistelussa.
Sekä tallipomo Toto Wolff että tähtikuski Lewis Hamilton julistivat vielä ennen pääsiäisen Bahrainin kisaa, etteivät tallimääräykset kuulu missään nimessä Mercedeksen keinovalikoimiin. Sunnuntain kisassa Bottaksen vauhti ei kuitenkaan riittänyt voittoon ajaneen Ferrarin Sebastian Vettelin haastamiseen, joten paremmin renkaistaan suorituskykyä irti saanut Hamilton päästettiin edelle kokeilemaan. Ei onnistunut, mutta siirto oli silti perusteltu.
Tässä täytyy tietysti erottaa kaksi asiaa toisistaan: tallimääräys, joka formula ykkösissä parhaiten tunnetaan Ferrarin tekemistä varikkopäätöksistä Michael Schumacherin tai Fernando Alonson henkilökohtaiseksi eduksi, ei ole sama asia kuin autojen selvästä vauhtierosta johtuva yritys saada kisasta parempaa lopputulosta tallin kannalta.
Bahrainissa nähtiin vielä näistä vaihtoehdoista jälkimmäinen, mutta Wolffin kisan jälkeen antama kommentti ”muuttuneesta tilanteesta” antaa viitteitä siitä, että Mercedeksellä ollaan tarvittaessa valmiina puuttumaan kuskien väliseen marssijärjestykseen. Tämä tarkoittaisi suomeksi sanottuna Lewis Hamiltonin suosimista Valtteri Bottaksen kustannuksella.
Hamiltonin torstaina antama lausunto siitä, että tallimääräyksiä tapahtuu Ferrarilla, muttei Mercedeksellä, vaikuttavat vain pari päivää myöhemmin varsin naiivin sinisilmäisiltä.
Tilanne on tosiaan muuttunut radikaalista Mersun kolmesta edellisestä mestaruuskaudesta. Ajatelkaa, talli ei ole ollut kauden 2014 avauskisan jälkeen kertaakaan takaa-ajajana kuljettajien tai valmistajien MM-pisteissä – siis ennen tätä kautta. Kolmen ajetun kisan jälkeen Mercedes on joka vuosi johtanut valmistajien sarjaa vähintään 40 pisteellä, mutta nyt se on kolme pistettä Ferraria perässä.
Hamiltonin ja Rosbergin väliset kolme mestaruustaistelua varmasti vanhensivat Wolffia vähintään kymmenellä vuodella, mutta hänen on silti ollut helppo pitää ylpeänä kiinni Mercedeksen periaatteista, ettei kuljettajien väliseen mestaruustaisteluun puututa. Hänen ei ole tarvinnut miettiä sitä, vaikka viime kaudella Rosbergin johto Hamiltoniin oli tässä kohtaa kautta itse asiassa aika paljon suurempi kuin millä Hamilton nyt johtaa Bottasta.
Tässä asiassa muuttunut tekijä onkin Ferrari ja erityisesti Sebastian Vettel, joka johtaa nyt MM-sarjaa seitsemällä pisteellä ennen Hamiltonia. Italialaisilla on niukka kolmen pisteen johto myös merkkimestaruudesta kisattaessa, kun vuosi sitten talli oli peräti 53 pinnaa tappiolla. Ja mikä tilanne olisikaan, jos Kimi Räikkönen olisi päässyt edes jossain vaiheessa osallistumaan kisojen palkintopallitaistoon?
Hamiltonin torstaina antama lausunto siitä, että tallimääräyksiä tapahtuu Ferrarilla, muttei Mercedeksellä, vaikuttavat vain pari päivää myöhemmin varsin naiivin sinisilmäisiltä. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, ja varsinkin jos Räikkönen alkaa tunkeutua jatkossa Mersujen väliin palkintopallille, pyhät periaatteet on pakko ottaa jossain vaiheessa tarkempaan tarkasteluun.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mikään ei kuitenkaan vie pois sitä tosiasiaa, että Valtteri Bottas on ottanut kisa kisalta merkittäviä askeleita eteenpäin. Nyt hän löi virheettömällä aika-ajolla vielä Kiinassa lyömättömältä vaikuttaneen Hamiltonin ja vain autosta johtuneet ongelmat sekä tallin varikkokäynnillä tekemä virhe estivät häntä ajamasta ensimmäistä kisavoittoaan jo Bahrainissa.
Vappuna voi hyvinkin olla toinenkin syy nostaa liput salkoon ja kuohuvat huulille, kun kausi jatkuu Venäjän Sotshissa. Radalla, joka on ollut viime vuosina yksi Bottaksen vahvimmista heikommallakin autolla.
Tuosta kisasta riippuu paljon myös suomalaisen oma asema Mercedeksellä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.