Suurimmilla suomalaisilla festivaaleilla vieraileva on hyvällä todennäköisyydellä viimeistään tänä kesänä saanut käytettäväkseen maksurannekkeen, jolla kaikki tapahtuma-alueella suoritettavat maksut tulisi hoitaa.
Festivaalijärjestäjät myyvät niin sanottua cashless-järjestelmää kävijöille lupaamalla sen muun muassa vähentävän jonottamista. Itse asiassa vaikutus on juuri päinvastainen ja järjestelmä helpottaa lähinnä vain tapahtuman järjestäjän omaa elämää.
Lue myös: Sirullinen ranneke on pian yleisin maksutapa festivaaleilla – luvataan parantavan turvallisuutta
Perinteinen tapa rymytä musiikkifestivaali läpi on sellainen, että netistä ostetulla lipulla pääsee portista sisään ja sen jälkeen alueen baareista saa pankkikortilla niin kauan juotavaa kuin tilillä riittää katetta tai luottokortilla luottoa. Tätä ihanaa yksinkertaisuutta tulee cashless-järjestelmän kanssa tahiessa suunnaton ikävä.
Rekisteröinti, uusi tili, uusi jono, seuraava jono...
Oman ensikosketukseni järjestelmään sain Hyvinkäällä kesäkuun alussa järjestetyssä Rockfest-tapahtumassa. Lipun ostaminen verkosta onnistui ilman ongelmia. Tämän jälkeen piti suunnata tapahtuman nettisivuille, johon piti rekisteröityä ja luoda itselleen tili, johon aiemmin ostettu lippu tuli liittää. Ohjelmassa siis oli ylimääräistä aikaa vievää vaivaa.
Osallistumiseni karkeloihin varmistui niin viime tipassa, etten enää ehtinyt tilata ranneketta postitse. Sen sai lippua vastaan itselleen rannekkeenvaihtopisteestä. Vaihtopisteelle matkaamisen lisäksi tämä tarkoitti ylimääräistä jonottamista, siis lisää vaivaa.
Ranneke piti tämän jälkeen liittää tapahtuman verkkosivuille luotuun tiliin. Lisää vaivaa. Järjestelmässä oli kuitenkin bitti poikittain, joten se ei hyväksynyt rannekettani, vaikka suoritin toimenpiteen täysin ohjeiden mukaisesti.
Matkasin siis vaihtopisteelle uudelleen. Lisää jonottamista. Paikalla ollut työntekijä ei osannut tarjota ratkaisua ongelmaani, joten jouduin lopulta lähtemään festivaalialueelle ilman varmuutta siitä, että pääsen ylipäätään koko tapahtumaan sisälle.
Pulmapisteen jono pidempi kuin jono itse alueelle
Koska rannekkeen rekisteröinti ei onnistunut, sille ei myöskään saanut ladattua tapahtuman verkkosivuilla rahaa. Rahan lataaminen rannekkeelle etukäteen olisi ollut maksutonta ja sisällä tapahtuma-alueella näin ei tietenkään enää ole.
Seurasin tapahtuman Facebook-sivulla käytävää keskustelua, josta kävi hyvin selväksi, että vastaavia ongelmia oli monella muullakin. Huvittavaa oli myös se, että festivaalialueen pääportin vieressä sijainneen ongelmaratkaisupisteen jono oli pidempi, kuin itse alueelle sisään vievät jonot.
Portilla ranneke toimi ja pääsin tapahtuma-alueelle sisälle. Baaritiski, kylmä juoma ja musiikista nauttiminen saivat kuitenkin odottaa, sillä ensin oli jonotettava pisteelle, jossa euron palvelumaksua vastaan sain vihdoin ladattua rannekkeeni. Lisää jonottamista ja kuluja.
Paras tietää etukäteen, paljonko tuhlaa
Tässä kohtaa oli mietittävä tarkkaan, millaisella budjetilla on tapahtumassa liikkeellä. Ostoksia voi nimittäin tehdä vain juuri sillä summalla, mikä rannekkeeseen on ladattuna. Lisärahan lataaminen tarkoittaisi joka kerta uutta palvelumaksua. Rannekkeelle ladattuja ylimääräisiä rahojaan joutuisi puolestaan odottamaan takaisin jopa neljän viikon ajan.
Alle viiden euron summia ei edes saisi takaisin ja palautuksestakin peritään euron palvelumaksu. Kymmenien tuhansien kävijöiden tapahtumissa kyse ei ole siis järjestäjälle mistään pienistä lisätuloista.
Järjestelmässä on olemassa ns. top-up -mahdollisuus, jolla rannekkeelle saa valuutan loppuessa lisää rahaa vaikka baaritiskillä, mutta tätä maksukortin vaatimaa ominaisuutta varten olisi pitänyt olla rekisteröity ranneke. Itselläni ei sellaista ollut.
Iloa järjestäjälle, ei käyttäjälle
Positiivista järjestelmässä on se, että ranteessa kiinni oleva maksusiru ei katoa niin helposti kuin perinteinen maksukortti tai käteinen. Mutta vielä enemmän iloa siitä on tapahtumien järjestäjille, joiden ei tarvitse järjestää varmatoimisia nettiyhteyksiä lukuisille maksupäätteille tai varata vaihtorahakassoja kaikille myyntipisteille. Tilaisuuden päätyttyä tulotkin siirtyvät tilille kivasti sähköisessä muodossa.
Olivat kävijät järjestelmästä mitä mieltä tahansa, varmaa on sen yleistyminen. Tämän puolesta puhuvat sen järjestäjille tuomat helpotukset ja lisäeurot. Voi olla, että suurin osa ongelmista johtuu vielä uudessa systeemissä olevista lastentaudeista ja juhlakansa on joutunut tahtomattaan sen testaajaksi. Itse ainakin jatkossa suosin tapahtumia, jotka vannovat perinteisten maksutapojen nimeen.