Coldplayn keikkalippuja myydään kiskurihinnoin sveitsiläisellä sivustolla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto kehottaa harkitsemaan tarkkaan sveitsiläisyrityksen kanssa asioimista.
Coldplayn keikkaliput menivät varsinaisena myyntipäivänä eli perjantaina 28.7. ennakkomyyntien tapaan kuumille kiville ja iso osa lippua jonottaneista jäi rannalle ruikuttamaan.
Nyt sveitsiläinen Viagogo-sivusto myy lippuja Coldplayn Suomen keikoille kiskurihinnoin. Viagogo on Sveitsiin sijoittautunut lippujen jälkimarkkinapaikka, jonka kautta kuka tahansa voi myydä eteenpäin ostamansa tapahtumalipun.
Sivustolla myydään esimerkiksi Coldplayn keikkojen seisomapaikoille lippuja 500–700 eurolla, vaikka Lippu.fi:n hinta samalle paikalle oli 109,50 euroa. Istumapaikkoja sveitsiläisellä sivustolla kyseisille keikoille puolestaan myydään jopa 3 500 euron hintaan.
Lue myös: Coldplayn keikkalippujen hinnat pompsahtivat lähes 400 euroon – syynä dynaaminen hinnoittelu
Aiempien kuluttajakokemusten perusteella lippujen aitoudesta ei voi mennä takuuseen eikä siitä, saako lipun ylipäätään itselleen, kun siitä on maksanut. Viagogon sivusto myös ilmoittaa kuluttajalle jatkuvasti, kuinka moni muu on katsonut tätä samaa lippua viimeisen tunnin aikana ja näin pyrkii kirittämään kuluttajaa tekemään ostopäätöksen nopeasti.
Lue lisää: Coldplayn keikat nostivat hotellihinnat pilviin, muuttavatko lisäkeikat tilannetta? – "Voisi kuvitella, että helpottaa hintapaineita"
Trustpilot-sivustolla, joka perustuu pelkästään käyttäjien arvioihin, Viagogo on saanut suomalaisilta käyttäjiltä ainoastaan negatiivisia arvosteluja.
– Ostin liput toukokuulle Rammsteinin konserttiin. Tyhmänä tajusin, että eihän nämä minulle lippuja sinne saa, jos ne on Suomessakin loppuunmyyty. Ilmoittavat, että liput saa juuri sinä päivänä, kun konsertti on. Nyt olen käynyt sähköpostisotaa asiasta, mutta eivät ymmärrä mitään asiasta. Täytyy varmaankin tehdä rikosilmoitus, eräs kirjoittaa.
– Ostin Rammsteinin keikalle kahdet liput ja nyt kävikin sitten Rammsteinin sivustolta selville, että ovat voittaneet oikeustaiston kyseistä firmaa vastaan Saksassa, sillä sivusto myynyt ylihinnoiteltuja lippuja keikoille jne. Rammsteinin keikoille ei pääse Viagogosta ostettujen lippujen kanssa. Lähetin Viagogoon viestiä, mutta tuskinpa viestiini vastataan. Otin luottokorttiyhtiööni yhteyttä ja korttini peruttiin turvallisuuden vuoksi, ettei kortiltani veloitettaisi enää mitään Viagogon toimesta. Sain myös ohjeet reklamaation tekemiseksi, toinen komppaa.
Lue lisää: Varo Viagogoa, neuvoo kuluttajaviranomainen
Lippu.fi:n sivuilla kerrotaan, että Coldplayn konsertissa on käytössä digitaalinen lippu. Tämä tarkoittaa sitä, että lipun ostanut henkilö saa lipun käyttöönsä ainoastaan sovelluksen kautta. Liput muodostuvat näkyviin sovellukseen vasta elokuun aikana ja aktivoituvat käytettäväksi konserttiviikolla.
Lippujen väärinkäytön estämiseksi Lippu.fi:n kautta ostetut liput myös nimetään ostajan mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että lippuihin tulostuu ostajan nimi. Sisäänpääsyn yhteydessä vähintään lipussa lukevan sukunimen tulee täsmätä kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Lippujen ostajan tulee saapua tapahtumaan samassa seurueessa lippujen ostajan kanssa, jotta lippujen aitous voidaan varmistaa.
Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut jo vuodesta 2017 alkaen yhteydenottoja Viagogo-lipunmyyntipalvelun harhaanjohtavista myyntikikoista. Virastosta painotetaan MTV Uutisille, että Viagogon kanssa asioimista kannattaa edelleen harkita tarkkaan.
Lue myös: Pääsylippujen jälleenmyynnistä tullut hämäräbisnes – karkeita ylihintoja ja harhauttavaa mainontaa
KKV:n mukaan Viagogon verkkosivuilla on myyty lippuja tapahtumiin, joita ei todellisuudessa ole olemassakaan. Ongelmien selvittämistä on hankaloittanut se, että Viagogon asiakaspalveluun on ollut vaikea saada yhteyttä.