Daniel Ricciardo teki yllättävän ratkaisun valitessaan uudeksi tallikseen Renault'n. Miksi aussikuljettaja hylkää Red Bullin, joka on vauhdittanut hänet tälläkin kaudella kahteen osakilpailuvoittoon?
Video: Ricciardo joutui vastailemaan kysymyksiin jatkostaan Unkarin GP:ssä viime viikonloppuna.
Ricciardo haluaa tietysti voittaa maailmanmestaruuden. Hän on selvästi tehnyt oman arvionsa Red Bullin uudesta moottorintoimittajasta Hondasta, eikä siis ilmeisesti usko Hondan siivittävän Red Bullia voittaja-autoksi lähitulevaisuudessa.
Paras paikka mestaruuden voittamisen olisi Mercedeksellä tai Ferrarilla, mutta Ricciardo ei ilmeisesti saanut edes tarjousta kummastakaan kärkitallista, vaikka kärkkyi niiden paikkoja. Näin ollen valinta piti tehdä joko Red Bullilla jakamisen tai sarjan kolmannen tehdastallin Renault’n riveihin siirtymisen välillä.
LUE MYÖS: Kuka ottaa Ricciardon paikan Red Bullilla? - Tässä kärkiehdokkaat!
Mestaruuden voittamista totta kai helpottaa, kun on omassa tallissaan selkeästi ykköskuskin asemassa. Red Bullilla se ei olisi onnistunut, koska tallia selvästi rakennetaan Max Verstappenin ympärille. Verstappenin jatkosopimus vuoteen 2020 asti tehtiin jo viime syksynä, ennen kuin Ricciardon kanssa ehdittiin edes aloittaa keskusteluja tulevaisuudesta. Ehkä siinä oli huolestuttava signaali Ricciardolle. Sen sijaan Renault-tallissa Ricciardo on selvä ykköstähti, kun tallikaverina ajaa Nico Hülkenberg, luotettava keskikastin jyrä, joka ei ole kuitenkaan koskaan seissyt F1-kisan jälkeen palkintopallilla.
Juttu jatkuu videon alla!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
F1-autot ja niiden voimanlähteet muuttuvat suuresti kaudella 2021. Ricciardon Renault-sopimus ei kanna sinne asti, mutta sopimusvuosien 2019 ja 2020 aikana hän ehtii päästä täysin sisälle Renault-talliin – ja rakentaa tallia itsensä ympärille. Sen jälkeen hän on erittäin hyvässä asemassa, jos Renault onnistuu hyödyntämään suuret sääntömuutokset omaksi edukseen.
Lewis Hamilton teki samantyyppisen liikkeen kaudelle 2013, kun hän siirtyi McLarenilta Mercedekselle. Kaudella 2012 McLaren oli voittanut seitsemän kisaa ja Mercedes vain yhden, joten Hamiltonin ratkaisua hämmästeltiin tuolloin. Mutta se osoittautui yhdeksi kaikkien aikojen parhaaksi F1-kuljettajan uraliikkeeksi, kun Mercedes hyödynsi täydellisesti kaudelle 2014 tulleet isot sääntömuutokset ja McLaren puolestaan vajosi pohjamutiin. Ricciardo toivoo nyt samanlaista onnistumista. Renault'lla tuskin on voittaja-autoa vielä ensi vuonna, mutta kolmen vuoden päästä Renault voi olla jo kärkitalli.