Suomen koripallomaajoukkueen kirvelevää Tshekki-tappiota oli seuraamassa vain reilut 5000 katsojaa. Miksi Susijengi-huuma katosi?
Helsingin jäähallissa nähtiin maanantaina vähäkorisin ottelu miesmuistiin, kun Suomi taipui lukemin 56-64. Edellisen kerran Susijengi on tehnyt vähemmän pisteitä Bilbaon MM-kisojen avausottelussaan Yhdysvaltojen supertähtisikermää vastaan (55-114). Ja kun etsitään siitä pienempää saldoa, täytyy palata kesään 2007, kun Suomi oli täysjäässä Viroa vastaan – lopputulos 36-57. Kotiotteluissa surkeammin on mennyt viimeksi 16 vuotta sitten. Silloin Saksa oli parempi Kisahallissa nihkein lukemin 62-52.
Tulikohan jo kaikille selväksi, että Suomi pelasi kehnosti maanantaina?
Eikä yleisökään löytänyt paikalle totuttuun tapaan – kotikisojen loppuunmyydyistä areenoista puhumattakaan. Jos unohdetaan yksittäinen harjoitusottelu Hakametsässä, Susijengi pelasi pienimmän kotiyleisön edessä viiteen vuoteen. Ja todennäköisesti hiljaisimman.
Miksi Susijengi-huuma katosi?
1) Tähdet, tähdet... poissa
Se ilmeisin syy. Kotikisat olivat ennen kaikkea Lauri Markkasen näyteikkuna koko Suomen kansalle. Hän on NBA:ssa eli Susijengin tavoittamattomissa. Hänen lisäkseen poissa ovat isoimmat tähdet Petteri Koponen ja Sasu Salin. Aloitusviisikon sentteri Gerald Lee jr. ei ole maajoukkueen käytettävissä tällä hetkellä. Tuukka Kotti loukkaantui. Merkittävä lista.
Suomalainen koripallokulttuuri ei ole vielä niin vahvalla pohjalla, että maajoukkuetta instituutiona tullaan katsomaan isoin joukoin. Yleisö haluaa nähdä tähtiä, nyt heitä ei ollut tarjolla.
2) Kiitos Fiba, kiitos Euroliiga
Fiban ja Euroliigan sota on johtanut siihen, että MM-karsinnoissa nähdään karsittuja joukkueita. Euroliiga-seuroissa kiinni olleiden Koposen ja Salinin poissaolo näkyi Tshekkiä vastaan räikeästi. Tosin harva on tuonut sitä esille, että Tshekin NBA-tähti Tomas Satoransky ja Euroliigassa pelaava Jan Vesely olivat hekin poissa. Taso kaikkinensa on heikko, vaikka nyt pelataan MM-karsintoja, joiden pitäisi olla Fiban lippulaiva.
Jos äsken annettiin pieni piikki suomalaiselle koriskulttuurille, niin täytyy samalla uskoa siihen, että karsintojen yleinen apatia vaikuttaa huuman katoamiseen. Eli uskotaan myös suomalaisen koripallokatsojan asiantuntemukseen.
3) Tiesitkö edes ottelusta?
EM-kotikisat myivät itse itsensä, mutta turnausta myös markkinoitiin väkevästi. Näitkö mainoksia ottelusta? Tiesitkö, että sellainen pelataan? Saatan elää tynnyrissä, mutta itse en törmännyt somen ulkopuolella Tshekki-ottelun markkinointiin. Koripalloliiton pitää pystyä iskemään kiinni kotikisojen kultasuoneen ja ennennäkemättömään korishuumaan – joka kuitenkin nyt katosi ainakin yhden ottelun ajaksi. Töitä on tehtävä.
Seuraavaksi huumaa koetellaan helmikuussa, kun Suomi pelaa kotonaan Bulgariaa vastaan. Ensi kesänä katsomot taas täyttyvät satavarmasti, kun Susijengi saa alkulohkon päätösotteluunsa Islantia vastaan kokoonpanoonsa niin Markkasen, Koposen kuin Salininkin. Sitä odotellessa.