Kalle Rovanperän sisääntulo ensimmäiseen SM-ralliinsa kertoo vahvaa kieltä siitä, että päätös 16-vuotiaan päästämisestä aikuisten kisoihin perustui huomionhakuisuuden sijaan vahvaan tietoon superlupauksen kyvyistä.
Rovanperä ajoi Mikkelin raviradalla yli kaksi sekuntia kokeneempiaan nopeammin ja repi perjantain toisella erikoiskokeella 9,9 sekunnin eron toiseksi sijoittuneeseen Jarkko Nikaraan. Tämä ero syntyi vain reilun 13 kilometrin pätkällä. SM-ralliradion selostajilla taisi olla jo EK1:n tuloksia katsellessa ihan tippa linssissä. Eikä ihme, sillä aloitus oli jotain aivan käsittämätöntä.
Teinipoika ei saa ajaa nuotitusta henkilöautolla, ja kartanlukija Risto Pietiläinen joutuu ajamaan siirtymätaipaleet. Siviililiikenteen sekaan tarvitaan tietysti ajokortti, mutta rallipoluilla sillä ei näköjään tee yhtään mitään.
Tuo lauantain toinen ajopäivä tullessaan mitä tahansa, autourheiluliitto AKK-Motorsportin päätös päästää 16-vuotias poikkeusluvalla aikuisten kilpailuihin on osoittautunut sellaiseksi urheiluteoksi, josta saamme kiittää viisaita päättäjiä vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Rovanperä ei jää takamatkalle kehitysvaiheessa, jossa otetaan suurimmat harppaukset uralla eteenpäin. Matka rallin absoluuttiselle huipulle on vasta alkanut, mutta AKK:n päätöksen ja nuoren kuljettajan taustajoukkojen määrätietoisen työn ansiosta siltä matkalta on otettu pois iso kasa esteitä jo varhaisessa vaiheessa.
Ennen ranskalaismestarien valtakauden alkua Suomi saavutti kuusi rallin maailmanmestaruutta seitsemässä vuodessa. Sen jälkeen ollaan eletty yli vuosikymmen joka vuosi latistuvassa toivossa, mutta tänä vuonna Toyotan nousun ja Rovanperän otteiden myötä ralli elää vahvaa uutta tulemista.
Suomen urheilussa on tällä hetkellä niin vähän lajissaan ylimpään kärkeen nousevia tähtiä, että näistä kirkkaimmista lupauksista on syytä olla ylpeitä.