Jyväskylän MM-ralliviikonloppu on ovella. Nelipäiväinen tapahtuma on monelle kesän kohokohtia. Monelle se on ollut sitä vuosia ja vuosikymmeniä. Suomalaiskuskeja kohtaan odotukset ovat jälleen syystäkin tapissa, ja innokkaimmat ovat tutkailleet reittien julkistamisen jälkeen, kuinka monta erikoiskoetta ehtisi viikonlopun aikana penkalla seurata. Ralli tuntuu kiinnostavan ja koskettavan suomalaisia tällä hetkellä enemmän kuin vuosiin, kirjoittaa C Moren ralliselostaja Juho Kokko.
Joko viimein Rovanperä tuo voiton takaisin Suomeen? Tai uusiiko Lappi vuoden 2017 urotekonsa? Riittävätkö rahkeet vaikka kolmoisvoittoon?
Olen saanut elää markka-ajan neljä viimeistä vuotta, joten minulla ei luonnollisesti ole kokemusta B-ryhmän hehkutetuista huippuajoista. Olen toki videosulkeisia pitänyt näistäkin vuosista, koska lajin historia kiinnostaa valtaisasti. Koen suurta kunnioitusta sen ajan kuljettajia ja autoja kohtaan, aivan kuten toisessa intohimoni kohteessa, Formula ykkösissä.
Ralli elää ja voi Suomessa paremmin kuin vuosiin. Viime vuonna saimme viimein kahdenkymmenen vuoden odotuksen jälkeen suomalaisen kuljettajien ja kartanlukijoiden maailmanmestarin. Kaikki tähänastiset tapahtumat puoltavat saavutuksen toistuvan. Meillä on ennenkin ollut suomalaisia kuljettajia kärkitaistossa, mutta maailmanmestaruus kiersi pitkään.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperältä salaperäinen kommentti Keski-Suomen testeistä – "Aina pitää jotain uutta keksiä"
LUE MYÖS: Esapekka Lapilla pikapaluu ohjaamoon – näin komeasti suomalaiskuski kiidätti kilpuriaan Keski-Suomessa
Toyotan rallitoiminnot sijaitsevat Jyväskylässä, vain muutaman kilometrin päässä aukiosta, jonne MM-rallin huoltoparkki jälleen rakentuu. Toyotan projekti polkaistiin käyntiin Tommi Mäkisen tiluksilta Puuppolasta. Tässäkin luotettiin jo suomalaisosaamiseen, ja ajoipa kaudella 2017 tallin riveissä kolme suomalaiskuljettajaa.
Toyotan lisäksi myös Hyundai on siirtänyt toimintansa painopistettä kohti sorateiden luvattua maata. Tiimin testialue sijaitsee Toyotan tavoin Keski-Suomessa. Oikeastaan vahvojen Suomi-siteiden ulkopuolelle jää kirjoitushetkellä M-Sport, jonka riveissä Jari Huttunen viime vuonna ajoi. Toimittaahan yhtiö myös muun muassa Roope Korhoselle kaluston WRC 3-luokassa, jossa suomalainen on juhlinut osakilpailuvoittoa tällä kaudella jo neljästi.
Hyundai tiedotti kesäkuussa tuovansa kuljettajaohjelmansa takaisin toimintaan. Kuinka ollakaan, ensimmäiset ohjelmaan nimetyt olivat Teemu Suninen ja puolustava WRC 2-mestari Emil Lindholm. Suomalaiskuljettajien markkina-arvo on tällä hetkellä valtavan korkealla. Muistetaan jonossa seuraavana oleva Sami Pajari. Entä mihin yltävät urallaan Lauri Joona ja edellä mainittu Korhonen.
Tämän päivän Rally 1 -autoja ei viime kaudella nähty lainkaan kilpailuolosuhteissa kansallisissa kisoissa. Tänä talvena Kuopiossa ajoivat Esapekka Lappi ja Takamoto Katsuta. Lisäksi huhut kertoivat jo hyvissä ajoin, että jokunen pääluokan kuljettaja tulee ajamaan viikkoa ennen Jyväskylää Tampereella testikisan.
Viivalla ovat lopulta Kalle Rovanperä, Elfyn Evans ja Pierre-Louis Loubet. Tämä kaikki Suomessa!
Ralli tuntuu kiinnostavan ja koskettavan suomalaisia tällä hetkellä enemmän kuin vuosiin. Viime vuonna Harjun yleisöerikoiskokeella tehtiin uusi katsojaennätys, kun kahdesti ajettua erikoiskoetta seurasi järjestäjien mukaan 19 500 katsojaa. Metsäpätkillä näytti katsojakuntaa ja tunnelmaa olevan videoiden perusteella. Kuljettajatkin suitsuttavat yhä vuoronperää Jyväskylän rallia: Monte-Carlon ykköstila, Jyväskylän voitto ja maailmanmestaruus – rallimaailman Triple Crown!
Tämä kaikki on menneiden vuosien kovan työn ansiota. Vaikka hiljaisempia vuosia on mahtunut, ei suomalainen osaaminen tai sen laatu ole kärsinyt. Maastamme tulee maailman parhaita kuljettajia, maailman paras tiimi ja maailman paras ralli. Myös kotimainen SM-sarja kasvattaa uusia kuljettajia kansainvälisiin ympyröihin ja on tällä hetkellä hyvässä nosteessa. Rovaniemen Tunturiralli tuli pikahälytyksellä onnistuneesti paikkaamaan MM-kalenteria vuonna 2021. Lisäksi rallin kansainvälisessä televisiototeutuksessa on paljon suomalaista osaamista.
Viime kaudella MM-sarjassa jaossa olleista titteleistä yhtä vaille kaikki tulivat Suomeen. "Menestys ei ole ikuista", kuten Sebastian Vettel 2013 Austinissa voiton jälkeen tallilleen osuvasti totesi.
Taannoin päättyi siis kahdenkymmenen vuoden pitkä ajanjakso ilman maailmanmestaruutta.
Näistä hetkistä pitää nauttia.