Kimi Räikkönen jatkaa Ferrarin F1-kuljettajana myös kaudella 2017. Formuloiden suosituimman kuskin jatko F1-maailman suurimmassa brändissä oli oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto.
Kuudetta kauttaan Ferrarilla ajavan Räikkösen jatkosopimukselle voisi löytää useampiakin päteviä perusteluita, mutta tässä niistä ehkä kolme painavinta.
1. Ferrarin sisäisen myllerryksen aika on viimein ohi
Siitä on kulunut vain reilut puolitoista vuotta, kun Ferrarilla rämmittiin vielä sen viime vuosikymmenten pahimmassa kriisissä. Auto oli jäänyt pahasti lajin kehityksestä jälkeen, johtoporras ei pystynyt osoittamaan johtajuutta ja kuljettajina toimi kaksikko Fernando Alonso-Kimi Räikkönen, joka ei todellakaan tehnyt yhteistyötä kuin aivan välttämättömimmissä asioissa. Alonson jäljiltä ryhmädynamiikan sirpaleita koottiin nopeasti yhteen, kun Sebastian Vettel siirtyi neljän mestaruuden jälkeen Red Bullilta unelmiensa talliin. Tallipäälliköksi tuli karismaattinen Maurizio Arrivabene, joka vaikutti alkuun jopa liian vakuuttavan isälliseltä hahmolta ollakseen Ferrarin uusi nokkamies. Omistusportaaseen Luca di Montezemolon tilalle oli jo aiemmin noussut Sergio Marchionne, jolla suuryhtiön johtaminen on tiukasti hallussa. Tässä paletissa ainoa muuttumaton osa on Kimi Räikkönen, jolle kaikki edellä mainitut muutokset ovat sopineet kuin ratti käteen. Hän nauttii elämästään ja tuntee olonsa arvostetuksi. Vettel ja Räikkönen ovat keskenään hyviä ystäviä, se tiedetään, mutta tärkeintä on, että he pystyvät säilyttämään välinsä myös kilpaillessaan toisiaan vastaan radalla. Ferrarilla on hallussaan jotain, josta kaiken viime vuosina saavuttanut Mercedes voi olla kateellinen.
2. Kenet Ferrari olisi voinut valita?
Tämä liittyy osittain edelleen, koska Räikkösen tiimipelaajan ominaisuudet olivat varmasti merkittävin yksittäinen tekijä, jollaista kenelläkään muulla F1-kuljettajalla ei ollut Ferrarille tarjota. Alkuvuodesta ajateltiin, että suomalaisen on vaikea pitää paikkaansa muuttuvassa maailmassa, jossa nuoria huippukuskeja nousee tasaisin välein sieltä ja täältä. Se on tässä kohtaa tunnustettava, että Sebastian Vettel on Ferrarin tulevaisuuden kasvot. Tiimissä ei kaivattu kilpailutilannetta, joka olisi ollut väistämätön, jos Ferrari olisi halunnut ostaa esimerkiksi Max Verstappenin tai Daniel Ricciardon ulos sopimuksistaan tai valinnut vapautuvista kuskeista Sergio Perezin tai Romain Grosjeaniin riveihinsä. Näistä syistä Valtteri Bottas saattoi olla aidosti ilman sinivalkoisia lasejakin ainoa sellainen vaihtoehto, jota Ferrari tänäkin vuonna mietti. Sekin olisi silti ollut hyppy tuntemattomaan, koska jokainen urallaan eteenpäin tähtäävä kuski haluaa nousta ykköseksi. Mestariksi Kimikin vielä haluaa, muttei varmasti hinnalla millä hyvänsä.
3. Ensi kausi lupaa hyvää sekä Ferrarille että Räikköselle
F1-selostajamme Oskari Saari muistutti tämän päivän sopimusuutisen jälkeen, että Räikkönen ilmaisi jatkohalunsa heti ensi kauden sääntömuutosten varmistuttua. Autot, renkaat ja siivet levenevät sekä moottorit ovat saamassa lisää voimaa. Nämä kaikki seikat vievät autoja enemmän siihen maailmaan, jonka aikana Räikkönen saapui formula ykkösiin 15 vuotta sitten. Kimillä on ollut viime vuosina vaikeuksia saada varsinkin renkaita toimimaan, joten mikäli tähän seikkaan saadaan ensi vuonna parannus, suomalaiselta voidaan odottaa mitä vain. Ferrarin auto on mennyt huimia askeleita eteenpäin siitä, mitä ne olivat vuonna 2014, kun Räikkönen palasi talliin. Se auto oli tehty Fernando Alonsolle, kun taas tulevaan autoon vaikuttavat Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen.
Äänestys
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.