Paikka Mercedeksen F1-tiimissä näyttää olevan vahvan Kanadan GP:n jälkeen tiukasti Valtteri Bottaksen hyppysissä, mutta pitääkö Kimi Räikkösen tilanteesta jo huolestua? Kauden ensimmäinen kolmannes on ajettu, ja nyt siirrytään siihen vaiheeseen vuotta, jolloin valmistuvat kaikki tärkeimmät päätökset seuraavaa kautta varten.
Jutun videolla Niki Lauda kommentoi Valtteri Bottaksen tilannetta C Morelle Kanadan GP-viikonlopun perjantain harjoitusten alla.
MAINOS
Poikkeuksellinen F1-kesä C Morella
F1-sarjassa on ennennäkemättömän vilkas kesä. Juhannusviikonlopusta alkaa kuuden viikon jakso, jonka aikana ajetaan peräti viisi kilpailua.
Seuraavaksi kisataan Ranskan Paul Ricardilla 24. kesäkuuta. Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Niki Laudan puheita kuunnellessa vastuu siirtyy monesti vastaanottajalle. Mercedes-tallin puheenjohtajalla on tapana oikoa mutkia ja monesti mennä mediassa asioiden edelle. Miksi sitten hänen lauantaina C Morelle antamasta haastattelusta pitäisi innostua Valtteri Bottaksen puolesta?
– Olemme sataprosenttisen tyytyväisiä hänen suorituksiinsa, joten kaikki tämä puhe sopimuksista on hyödytöntä, koska me tiedämme, mitä haluamme ja me haluamme jatkaa hänen kanssaan, Lauda tokaisi kuin ohimennen Mervi Kallion haastattelussa.
Laudahan kertoi jo kuukausi sitten, että Lewis Hamiltonin odotettu jatkosopimus on jo valmis eikä sillä ole enää mitään väliä, laitetaanko nimet paperiin tänään vai kolmen viikon päästä. Mutta kun julkistusta ei kuulu vieläkään, onko mitään syytä uskoa, että Lauda on ollut koko aikana asioiden tasalla?
Mercedeksellä tietysti Toto Wolff on toimitusjohtajana se mies, joka vastaa sopimusten neuvottelemisesta kuljettajien kanssa. Laudalla on tiimissä emeritusrooli. Hän on neuvonantaja, jonka mielipiteitä arvostetaan, mutta joka ei juuri operatiivista vastuuta kanna.
Bottaksen kohdalla on silti helppo uskoa, että yksinkertaisimmillaan hänen asemansa on juuri noin, miten Lauda asian ilmaisi. Valtteri ei ole vielä voittanut yhtään kisaa tällä kaudella, mutta on ajanut jo neljä kakkossijaa seitsemässä kisassa (joista muuten vain yksi Lewis Hamiltonin voittaessa kisan). Hän on ollut otteissaan varma ja omaksunut nopeasti tiimin toimintatavat. Hän on osoittanut tuovansa tiimin kehitystyöhön oman älyllisen panoksensa ja tunnepuolella toipuvansa nopeasti vastoinkäymisistä. Mitä muuta Mercedes voisikaan kaivata?
Laudan viimeisimmän tilannepäivityksen jälkeen Bottas ajoi vieläpä yhden kauden parhaista viikonlopuistaan nostaen varmasti omaa statustaan kylmäpäisellä lähtötaistelulla arvaamatonta Max Verstappenia vastaan. Tuon suorituksen jälkeen paikka kuuluu viimeistään nyt Valtterille.
Ainoa syy, miksi Valtteria odotutettaisiin loppukesään asti, on hänen tallikaverinsa sopimus. Mercedes tekee takuulla Hamiltonin superrahakkaan ja hyperyksityiskohtaisen sopimusnivaskan kuntoon ensin ennen kuin sinetöi mitään muita avoimena olevia sopimuksia.
Ja vasta Hamiltonin sopimuksen jälkeen muut palaset alkavat loksahdella kuskipalapelissä paikoilleen.
Juttu jatkuu videon alla
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Räikkösellä yhä paikka Ferrarilla
Samaan aikaan Maranellossa mietitään, mihin suuntaan vaaka kallistuu Kimi Räikkösen uran jatkon kanssa. Pohdittavaa riittääkin, sillä loistavan alkukauden jälkeen Kimin suoritukset ovat olleet edellisissä kisoissa laskusuunnassa, ja varsinkin viime viikonlopun Kanadan GP:ssä ne olivat jo huolestuttavan alavireisiä.
Räikkönen sortui aika-ajon ratkaisuvaiheessa pahaan ajovirheeseen, jossa oli merkkejä jostain muustakin kuin vain yhdestä lipsahduksesta, kun viimeisellä vedolla otetaan kaikki irti autosta. Niistä viime hetken lipsumisista kun on tullut jo ihan säännöllinen ilmiö. Kisassa Kimi menetti jälleen ainoana kärkitallien kuskina paikkansa, tällä kertaa Red Bullin Daniel Ricciardolle.
Räikkönen kertoi jo toukokuussa julkisesti halunsa jatkaa Ferrarilla ja italialaislähteiden mukaan myös tallin puolella huomio oli tuossa vaiheessa kääntynyt enemmän suomalaisen sopimuksen jatkamisen kuin esimerkiksi Ricciardon palkkaamisen puoleen.
Ja tuskin tämä viikonloppu Räikkösen asemaan millään tavalla vaikuttikaan. Hänen otteitaan ei katsota Ferrarilla kisa kisalta. Yhtiö haluaa totta kai osoittaa kunnioitustaan edellisen maailmanmestaruutensa tuonutta kuljettajaa kohtaan, mutta jossain kohtaa tulee väistämättä eteen pohdinnan paikka: vetäytyykö Kimi itse oikeaan aikaan Ferrarilta vai joutuuko tiimi tekemään itse sen kipeän ratkaisun?
Ferrarilla on tällä hetkellä oikeastaan kaksi tulevaisuuden skenaariota: joko se jatkaa Räikkösen kanssa vielä ehkä vuoden eteenpäin ja katsoo sitten, onko Sauberilla kovaa vauhtia kasvava Charles Leclerc valmis hyppäämään tilalle tai ottaa askeleen kiristyvän kilpailun tielle ja altistaa nykyisen harmoniansa tuliselle taistelulle Ricciardon ja Sebastian Vettelin välillä.
Näitä asioita punnitsemalla voisi tulla siihen lopputulokseen, että Ferrari jättää Ricciardo-kortin katsomatta joko Vettelin vaatimuksesta tai oman viihtyvyytensä takaamiseksi.
Räikkösellä on yhä parista heikosta kisasta huolimatta suuri arvo Ferrarille. Ei pelkästään fanien silmissä, joita suomalaisen takana seisoo Italiassakin pilvin pimein, vaan myös kisakuskina ja auton kehittäjänä, joista jälkimmäisessä Kimi on ollut perinteisesti jopa hiukan aliarvostettu taitaja.
Kaiken lisäksi Red Bull tekee tällä hetkellä kaikkensa pitääkseen Ricciardon. Olkoonkin, että Max Verstappen ajoi Kanadassa kypsän ja vahvan viikonlopun, kaiken laskeminen hänen varaansa on tällä hetkellä kauhistuttava ajatus. Ricciardolla on tällä hetkellä huomattavasti vahvempi asema Red Bullin silmissä kuin kauden alussa.
Päätöksiä tehdään seuraavan kuukauden kahden aikana. Moni asia kuitenkin sanoo, ettei tästä kuumasta siirtokesästä tulee kuitenkaan kamalan villiä – pitkä siitä voi kuitenkin tulla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.