Kommentti: Sami Pajari sai kohtuutonta kritiikkiä – osoitti ammattimaisuutensa kovassa paikassa

0:45imgTämä ulosajo päätti Sami Pajarin kisan Monte Carlossa – jäinen mutka yllätti Toyotan suomalaiskuskin
Julkaistu 27.01.2025 15:54
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Sami Pajarin vauhtia Monte Carlon MM-rallissa on kyseenalaistettu tarpeettomasti. Nuori suomalaiskuski joutui antamaan muille tasoitusta läpi kisan, mutta kantoi kovassa paikassa vastuunsa ammattimiehen tavoin, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Lue myös: Nyt puhuu ulosajostaan Sami Pajari – "Pelastin heidät"

Lue myös: Toyotan MM-rallikuskille jysähti iso sakko – video Monte Carlon kaduilta herättää hämmennystä

Pajari aloitti ensimmäisen täyden kautensa MM-sarjan pääluokassa keskeytyksellä. Toyotan 23-vuotiaan suomalaiskuskin kisa päättyi sunnuntain ensimmäisellä ja koko viikonlopun kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella sattuneeseen ulosajoon.

Pajarin auto luisui jäisen mutkan jälkeisessä kapeassa sillan ylityksessä tolpan ja aidan läpi alas sillalta. Kuljettaja ja kartturi selvisivät säikähdyksellä.

Keskeytys sattui yleiskilpailun seitsemänneltä sijalta. Eroa kärkeen oli lauantai-iltana 15 erikoiskokeen jälkeen reilut neljä minuuttia.

Jo viime kaudella kolme kisaa pääluokan autolla ajaneen Pajarin vauhdista on riittänyt viikonlopun aikana ja sen jälkeen keskustelua. Joidenkin mielestä Pajari ajoi Montessa aivan liian hiljaa ja oli siksi kisan suurimpia pettymyksiä.

Pajari itse otti vauhtiinsa kantaa jo perjantai-iltana, kun keskustelu aiheesta alkoi heräillä.

– Kai se on sanomattkin selvää, että ei meidän ollut missään vaiheessa tarkoitus voittaa tätä rallia. Tämä yksittäinen kilpailu ei ole se, mihin tässä on varsinaisesti tähdätty, Pajari sanoi MTV Urheilulle.

Toyotan asettama ennakkotavoite Pajarille oli maaliinpääsy ja kokemuksen kartuttaminen. Tämä jäi hieman yli 40 ek-kilometrin verran vajaaksi, ja siihen nähden Pajarin suoritus olikin pettymys.

Mutta oliko se vauhti nyt sitten kuitenkaan ihan niin huonoa?

Ei ollut.

Huomaamaton ero

WRC_2020_Rd.1_310Kalle Rovanperän debyytti WRC-auton ratissa tuotti viisi vuotta sitten Monte Carlossa viidennen sijan.Toyota Gazoo Racing WRT

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi viime kesänä, että Pajaria ei pitäisi verrata Kalle Rovanperään, mutta verrataan silti.

Rovanperä debytoi silloisen WRC-auton ratissa Monte Carlossa viisi vuotta sitten. Hän ajoi kisan enemmän tai vähemmän varman päälle lähdöstä maaliin ja oli lopputuloksissa viides. Tappiota pohja-aikaan tuli keskimäärin 0,93 sekuntia kilometrillä, ja kisan voittaneesta Thierry Neuvillesta suomalaistulokas jäi 0,85 sekuntia kilometrillä.

Pajarin keskimääräinen ero pohja-aikaan oli lauantai-iltaan mennessä ajettujen erikoiskokeiden jälkeen 1,13 sekuntia kilometrillä, eli kaksi kymmenystä enemmän kuin Rovanperällä viisi vuotta sitten. Kisan voittaneesta Sébastien Ogierista Pajari jäi 0,94 sekuntia kilometrillä eli yhdeksän sadasosaa enemmän kuin Rovanperä Neuvillesta.

Kahden kymmenyksen – yhdeksästä sadasosasta puhumattakaan – ero kilometrillä on kaikella kunnioituksella sen verran pieni, että sitä ei huomaa tarkkasilmäisinkään ralliseuraaja.

Toisin kuin Rovanperä viisi vuotta sitten, Pajari oli toki ajanut ennen tätä jo kolme MM-rallia pääluokassa, mutta Monte Carlo on tunnetusti kalenterin vaativin kilpailu, ja siitä Pajarilla oli kokemusta vain kahdelta edelliseltä vuodelta pienemmän luokan kalustolla – aivan kuten Rovanperälläkin aikanaan.

Tämänvuotinen Rally1-auto ei hybridiyksikön poistumisesta johtuen ole kuitenkaan täysin sama laite kuin viimevuotinen, ja lisäksi alla olivat täysin uudet Hankookin renkaat.

"Koko viikonloppu silmällä"

SALMINEN01MC25TB554Marko Salmisen nuottivihkoon ei Toyotan järjestelyistä johtuen saatu tarkimpia mahdollisia etuautomerkkejä.Toyota GAZOO Racing

Pajarin suoritus on asetettava kontekstiin myös siltä osin, mitä MTV Urheilun Tomi Tuominen sunnuntaiaamuna Monte Carlosta raportoi. Pajarin etuauto oli nimittäin ajanut koko viikonlopun ajan erikoiskokeet läpi huomattavasti muita Toyota-etuautoja aikaisemmin.

Tämän myötä Toyota sai kelitietoa pidemmältä aikaväliltä ja pystyi näin ollen paremmin arvioimaan, mihin suuntaan keli on kehittymässä. Kolikon kääntöpuolena oli se, että Pajarin saamat etuautomerkit eivät sitten olleet yhtä täsmällisiä kuin muilla.

Marko Salminen (Pajarin kartanlukija) sanoi, että koko viikonloppu on pitänyt mennä enemmän silmällä kuin sillä, mitä merkkejä on tullut, Tuominen kertoi.

Sunnuntaiaamuna tämä kuvio kostautui olosuhteiden oltua huomattavan vaikeat. Yön aikana oli satanut runsaasti vettä, ja lämpötila painui aamulla miinukselle.

Rovanperän kartturi Jonne Halttunen kertoi varhain aamulla, ettei heilläkään ollut – myöhemmin tulleista etuautomerkeistä huolimatta – kovin tarkkaa tietoa siitä, missä kohdissa tie olisi jäässä ja missä ei.

Pajarin mukaan etuautojärjestelyllä saattoi olla vaikutusta heidän kisansa ennenaikaiseen päättymiseen, mutta ei hän silti mitenkään piiloutunut tämän selityksen taakse.

On siinä ehkä perää, mutta en todellakaan syytä meidän etuautotiimiämme siitä. Se on ison tiimin juttuja, ja olemme tiimipelaajia.

– Itsehän minä sen virheen tein.

Ammattimiehen puhetta. Tekoja nähdään takuuvarmasti myöhemmin.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli