Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ihmettelee kirjoituksessaan niin sanottuihin 825-perävaunuihin liittyvää ajokorttisoppaa, joka hankaloittaa kärrynkäyttäjien elämää. Vesalaisen mukaan viranomaisten ohjeistukset eivät ole linjassa edes keskenään.
Noin pari vuotta sitten EU-tason asetuksen myötä myös Suomen liikenteeseen ilmestyi jarruttomia perävaunuja, joiden rekisteröintitodistukseen merkitty suurin sallittu kokonaismassa on 825 kg.
Tämä toi mielenkiintoisen ongelman ajokorttivaatimuksiin. Suomessa oli totuttu siihen, että pelkällä B-kortilla saa vetää jarrutonta perävaunua, jos B-kortti riittää vetoauton kuljettamiseen. Kasvaneiden kokonaismassojen jälkeen asia ei ole ollutkaan enää yhtä yksiselitteinen.
Ajokorttilaissa on määritelty, että B-luokan ajo-oikeus oikeuttaa kuljettamaan:
- ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja jossa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
- ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg
Koska ajokortin luokan riittävyyttä pohdittaessa tuijotetaan aina rekisteritietoihin merkittyjä suurimpia sallittuja kokonaismassoja, saa jarrutonta 825 kg:n perävaunua vetää lain mukaan pelkällä B-kortilla, kunhan yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kg. Mutta entäpä sitten, jos ylittää?
Ehkä saa – ehkä ei
Oma tulkintani nykyisen lainsäädännön valossa on, että yhdistelmän kokonaismassan ylittäessä 3500 kg, tarvitaan joko BE-luokan ajo-oikeus tai vähintään ns. 96-erikoisehto B-luokan ajo-oikeuden yhteyteen. 96-erikoisehdon saa suorittamalla ajokokeen tietyn suuruisella yhdistelmällä. Kysyin asiaa Trafista kaksi vuotta sitten ja silloin he olivat kanssani samoilla linjoilla.
Näin keväällä minulle tulvii paljon perävaunujen käyttöön liittyviä kysymyksiä. Tutustuessani tarjolla oleviin perävaunumalleihin, törmäsin erään perävaunuvalmistajan nettisivuilla ohjeistukseen, jonka mukaan B-luokan ajokortilla voitaisiin aina vetää maksimissaan 825 kg painavaa perävaunua vetoauton kuuluessa B-luokkaan. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voisi heidän mukaansa olla 3500 kg + 825 kg = 4325 kg. Luettuani tekstin, pelästyin. Onko minulta jäänyt joku säädös huomaamatta? Hätääntyneenä käännyin uudelleen viranomaisten puoleen.
Trafista sain samaiselta henkilöltä kuin kaksi vuotta sitten ensin tulkinnan, että mitään muutosta ei ole tapahtunut. Hänen mukaansa ajokorttilain puitteissa toimitaan eli perävaunuvalmistajan ohjeistus on väärä. Samainen Trafin virkamies kuitenkin palasi asiaan myöhemmin ja kertoi saaneensa heidän Tutkinto- ja ammattiliikenne -yksiköltään tulkinnan, että 825-kiloisen perävaunun vetämiseen riittää B-luokan ajo-oikeus, kun sitä vedetään B-luokan ajoneuvolla, vaikka yhdistelmän kokonaismassa olisikin yli 3500 kg.
Pyysin perusteluja – siis mustaa valkoisella – mihin tämä lainsäädännön kanssa ristiriitainen tulkinta perustuu. Minulle ei vastattu.
Päätin olla suoraan yhteydessä Trafin Tutkinto- ja ammattiliikenne -yksikköön. Siellä virkamies oli ensin kanssani samaa mieltä, että vain kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua saa vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella, jos yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg. Kerroin kuitenkin samaisen yksikön erilaisesta tulkinnasta ja pyysin perusteluja siihen liittyen. Tämän aiemman, poikkeavan tulkinnan antajaa ei kuitenkaan enää yksiköstä löytynytkään.
Hankala tilanne perävaunun käyttäjälle
Näin ollen, kun minulta kysytään, millainen ajokortti vaaditaan vedettäessä B-luokan ajoneuvolla kokonaismassaltaan 825 kg:n jarrutonta perävaunua, joudun vastaamaan, kuten ajokorttilaki asian ilmaisee:
- Yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan ollessa enintään 3500 kg, riittää B-luokan ajo-oikeus.
- Yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan ylittäessä 3500 kg tarvitaan B96- tai BE-luokan ajo-oikeus. Näistä B96-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan yhdistelmää, jonka kokonaismassa on enintään 4250 kg.
Käytännössä tämä siis tarkoittaa sitä, että monilla henkilöautoilla pelkän B-kortin omaava kuljettaja saa vetää 825-perävaunua – useimmilla pakettiautolla sen sijaan ei. Tulkinnalleni en uskalla antaa takuuta, koska jonkun virkamiehen pöytälaatikosta saattaakin löytyä säädös, joka muuttaa asian. Kovin julkinen tuo asiakirja ei tunnu olevan, koska sellaista ei ole vastaan tullut, vaikka olen asiaa melko paljon tonkinut.
Hankalimmassa tilanteessa onkin perävaunun käyttäjä. Perävaunutehdas ohjeistaa yhtä – viranomainen toista ja kolmatta. Ajokorttivaatimusten pitäisi mielestäni olla helposti kaikkien saatavilla, ilman tulkinnanvaraisuuksia. Rohkenen väittää, että näiden 825-perävaunujen kohdalla tämä ei aivan toteudu. Herääkin kysymys, että mitenköhän asiaa valvotaan? Tuskin ainakaan automaattikameroilla.
***
1:06