Kommentti: Tässä on kohutun MM-ralliuudistuksen käsittämättömin yksityiskohta – lajipäättäjät pelkäävät Kalle Rovanperää?

3:48img
Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen juhlistivat toista maailmanmestaruutta tutuissa maisemissa
Julkaistu 19.12.2023 05:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Rallin MM-pisteitä jaetaan ensi kaudella uuden, varsin monimutkaisen formaatin mukaisesti. Muutostarve oli lajin viime vuosien kehityssuunnan vuoksi ilmeinen, mutta aivan kaikki ei mennyt putkeen, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Esapekka Lapilta tiukkaa puhetta MM-rallin valtavasta uudistuksesta – jakaa kiusallisen esimerkin

Pisteformaattia uudistettiin nyt ensimmäisen kerran sitten vuoden 2017, jolloin rallit päättävällä Power Stagella alettiin jakaa aiempaa enemmän pisteitä ja yhä useammalle kuljettajalle. Nyt muutos on huomattavasti suurempi.

Pisteitä jaetaan jo lauantain jälkeisen tulosluettelon perusteella, kunhan pisteitä saavuttanut kuljettaja pääsee rallin maaliin saakka. Sunnuntailta on tarjolla lisäpisteitä niin Power Stagen kuin koko päivän nopeimmille.

Keskeinen ongelma on se, että koko rallin voitosta ei palkita pisteiden muodossa enää mitenkään. Korkeimmalla korokkeella saa toki edelleen kuunnella oman maansa kansallislaulun, ja siihen sivuun kisajärjestäjä tarjoaa lämmintä kättä ja jonkinlaisen pokaalin.

Käsittämättömintä tähän liittyen on se, että ensimmäistä kertaa koko MM-sarjan historiassa on teoriassa mahdollista voittaa kauden kaikki osakilpailut, mutta jäädä silti loppupisteissä jonkun taakse.

LUE MYÖS: Näin MM-rallin uudistus olisi vaikuttanut Kalle Rovanperän mestaruustaisteluun tänä vuonna

Käytännössä tämä on toki äärimmäisen epätodennäköistä; esimerkiksi kahden viime kauden kaikkiaan 26 osakilpailusta vain kahdessa joku muu kuin voittaja olisi saanut uuden formaatin mukaan laskien eniten pisteitä.

Kokonaan oma asiansa on se, miten lajin seuraajat nyt tehdyn uudistuksen sisäistävät ja ymmärtävät. Ensimmäisten päivien aikana jopa niillä, jotka ovat olleet mukana jo pidempään, on ollut vaikea hahmottaa, mistä ja miten pisteitä vastedes jaetaan.

Köröttely kuriin...

Ilmeisin syy uudistukseen on se, että rallien päätöspäivään halutaan lisää panosta, koska viime vuosina valtaosa kuljettajista on vain kurvaillut sunnuntain ensimmäiset erikoiskokeet läpi ja tehnyt sitten Power Stagella jonkinlaisen hyökkäyksen.

Kahden viime kauden aikana peräti 17 osakilpailussa 26:sta kärkikolmikon sijoitukset eivät ole enää päätöspäivänä muuttuneet. Tätä selittää se, että lauantain jälkeen rallia johtaneen ja toisena olleen kuljettajan ero on ollut keskimäärin 27,1 sekuntia, toisena ja kolmantena olleen ero 26,2 sekuntia ja kolmantena ja neljäntenä olleen ero 24,8 sekuntia.

Kun rallin voittanut kuljettaja on jäänyt – edelleen vuosina 2022–2023 – torstain, perjantain ja lauantain erikoiskokeilla pohja-ajasta keskimäärin 0,07 sekuntia kilometrillä, sunnuntaina vastaava ero on ollut 0,22. Toiseksi sijoittuneen kohdalla ero on kasvanut 0,22:sta 0,28:aan, kolmanneksi sijoittuneen kohdalla 0,36:sta 0,47:ään sekuntiin kilometrillä.

Selvää on, että jotain täytyi tehdä. 

...samoin Rovanperä?

Vertailulaskelmia silmäillessä ei voi välttyä mielikuvalta, että nyt tehdyllä uudistuksella halutaan myös pitää MM-sarja mahdollisimman tasaisena.

Kyseessä on siis jonkinlainen Lex Rovanperä.

Lajipäättäjät mahdollisesti kokevat, ettei MM-sarjalla ole enää Sébastien Loebin ja Sébastien Ogierin valtakausien jälkeen varaa kolmanteen yhtä ylivoimaiseen hallitsijaan – varsinkaan nykyisessä tilanteessa, jossa koko sarjan tulevaisuus on jossain määrin uhattuna.

Vaikka esimerkiksi kauden 2023 lopullinen kuljettajien pistetilanne olisi näyttänyt uuden pisteformaatin mukaan laskettuna hyvin samanlaiselta kuin varsinaisella käytössä olleella formaatillakin, kärkikuljettajien väliset piste-erot tulevat uudistuksen myötä pienenemään.

Kahden viime kauden aikana kilpailun voittajan ja kilpailussa toiseksi eniten pisteitä saaneen kuljettajan ero oli keskimäärin kahdeksan pistettä. Uuden formaatin mukaisesti pisteet ynnättynä vastaava ero olisi ollut vain kolme pistettä kisaa kohden.

Laskelmia ei tietenkään voi tehdä yksi yhteen, mutta yhtä kaikki, siinä missä maksimipistemäärä yhdestä osakilpailusta on yhä 30, toiseksi suurin lukema ei ole enää 22 vaan 25. Kolmanneksi suurimman pistepotin ero suurimpaan pienenee 12:sta 9:ään, neljänneksi suurimman 16:sta 14:ään ja viidenneksi suurimmankin vielä 19:stä 18:aan.

Vaihtoehto

Koska kritiikkiä antaessa on kohteliasta esittää vaihtoehto, olkoon se tässä hetkessä seuraavanlainen.

Jotta voitolla säilyy jonkinlainen arvo, jaetaan isommat pisteet lauantain sijaan sunnuntaina rallin lopputulosten mukaan aivan kuten tähänkin asti.

Kun lopullisessa tulosluettelossa on tätä nykyä kisaa kohden keskimäärin vain yhdeksän pääluokan autoa, ei turhaan jaeta pisteitä kymmenelle vaan esimerkiksi kuudelle tai seitsemälle kuljettajalle.

Hylätään urheilullisesti käytännössä merkityksettömäksi osoittautunut Power Stage ja jaetaan lisäpisteet koko sunnuntaipäivän nopeimmille sekä nostetaan näiden lisäpisteiden suhteellista arvoa nykyisestä.

Siis vaikkapa yleiskilpailusta 15–10–7–5–3–1 pistettä ja sunnuntaipäivästä 5–4–3–2–1.

Miltä kuulostaa?

Sunnuntaipisteiden (koko päivä + Power Stage) jakauma vuosien 2022–2023 MM-ralleissa uuden formaatin mukaisesti laskettuna:

sijoitus lauantain jälkeen:pisteet sunnuntaina:osuus sunnuntain pisteistä:
1.21119%
2.18316%
3.11710%
4.15514%
5.13712%
6.585%
7.252%
8.222%
9.30%
10.192%
≥ 11.18817%

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli