Uusi SM-liigakausi lähti liikkeelle pienimuotoisen kohun kera. Tällä kertaa tikunnokkaan nousivat TPS:n pelipaidat. Pieni suunnitteluvirhe pilasi muuten näyttävän toteutuksen. TPS:n pelipaitakohu piti sisällään yhden tärkeän muistutuksen, kirjoittaa MTV Urheilun toimittaja Ilari Savonen.
Mikä on kaikista oleellisinta, kun menee paikan päälle ihan mihin tahansa tapahtumaan? Se, että tunnistaa, näkee ja kokee estradilla olevan artistin. On se sitten muusikko, koomikko, näyttelijä tai urheilija.
Urheilussa tämä tarkoittaa sitä, että kentällä tai pelialustalla olevat urheilijat erottuvat toisistaan niin, että heidät on helppo tunnistaa.
Joukkuelajeissa vaatimuslistalla on kaksi tekijää: nimi ja numero. ”Kappas, tuossa on Lehterä, numero 21, tuosta kaverista on puhuttu vähän siellä sun täällä. Ja tuolla menee valkopaitojen numero 33, sehän on se nuori kaveri, Kiviharju! Kyllä, onpa mukava nähdä hänen otteitaan!”
Harmi vain, että tiistaina Nokia Arenalla noinkin yksinkertainen toteamus oli kiven takana.
***
Turun Palloseura eli TPS juhlistaa tällä kaudella seuran satavuotiasta taivalta. Juhla-ilmeessä yksi tärkeä elementti liittyy raitoihin. Mustiin ja valkoisiin.
Miten tämä näkyi tiistaina Tampereella? TPS:n valkopohjaisiin vieraspaitoihin oli tuotu paksuja, mustia raitoja.
Ei siinä mitään. Yksinkertainen ja tyylikäs idea. Eikä toteutuksessa ollut mitään…
Noh. Oli siinä yksi virhe.
TPS:n pelipaitojen nimet ja numerot uppoutuivat karulla tavalla raitapohjaan niin, ettei lehtereiltä pystynyt erottamaan sitä, kuka pelaaja oli milloinkin kyseessä. Ja jos jotain erotti, niin esimerkiksi numerot 1 ja 7 menivät totaalisen sekaisin.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Vaikeudet heijastuivat jopa televisiolähetykseen, vaikka Nokia Arenan pääkamera ei ole kaukana jäästä.
Muun muassa rautakansleri Kalervo Kummola ärähti aiheesta ottelun tuoksinassa.
– SM-liigan kauden flopiksi voidaan jo nyt nimetä Tepsin uusi asu. Täysvalkoinen asu parilla typerällä raidalla, Kummola linjasi myöhemmin poistetussa Twiitissään.
Kolikolla oli kaksi puolta. TPS:n pelipaitojen numerot erottuivat kyllä lähietäisyydelle varsin hyvin. Välimatka vain aiheutti pahan näköilluusion. Numerot ikään kuin sulautuivat pohjaan, osaksi raitoja.
Miten asian olisi voinut ratkaista? Hyvin yksinkertaisesti. Raitoihin pieni väli niin, etteivät ne sekoitu numeroiden kanssa, ja ehkä ripauksen verran vahvempaa tussia nimien kohdalle.
Voilá. Kaikki hyvin valtakunnassa.
***
– Kiinnitin enemmän huomioita valkoisiin hanskoihin. Muu oli vielä ihan ok, mutta hanskat olivat kamalan näköisiä, Tapparan tähtisentteri Jori Lehterä irvaili TPS:n uudesta ilmeestä.
Vaikka Lehterä murjoi aiheesta vitsiä, tarjosi kohu yhden tärkeän muistutuksen.
Mikä on kaiken lähtökohta, kun seuraa lähdetään myymään maksaville katsojille?
Se, että seura herättää tunteita ja se, että seuran jäsenet jäävät katsojien mieleen.
Syntyy jatkumoita. Tuote herättää uteliaisuutta, viehätysarvoa ja syntyy uusia käyttökertoja.
Uuden SM-liigakauden alla on puhuttu kovan luokan paluumuuttajista. Laadusta. Nimistä.
Miten heitä markkinoidaan? Siten, että heidät tuodaan näkyvästi estradille.
Yksinkertaisuus on kaunista. Selkeys, selkeys ja vielä kerran selkeys. Omaa tyyliä ei sovi unohtaa, mutta sen rinnalla on muistettava se, kenelle tätä hommaa tehdään.
Yleisölle.
Tuodaan pelaajat ylpeästi esille, eikä piilotella niitä sekavuuden soppaan.
TPS kyllä oppii tästä. Sama on koskenut muun muassa Kärppiä, joka on hätkähdyttänyt vuosien varrella miljoonien sponsorilogojen täyttämillä pelipaidoillaan. Kärpät on pitänyt viime vuosina huolta siitä, että niin sen logo, numerot kuin nimet erottuvat paidoista.
Puhumattakaan malliesimerkeistä kuten HIFK:sta tai Ilveksestä.
Ei muuta kuin lisää näyttäviä toteutuksia – katsojia muistaen.