Kommentti: MM-kisojen upein ilmiö lähetti tärkeän viestin Suomen liittopomojen suuntaan – Heikki Hietasen puheet päätyivät kyseenalaiseen valoon

Ei tarvinnut kysyä, että pidättekö tästä näytöksestä, kun Latvian fanit bailasivat viikonloppuna menemään pitkin poikin Nokia Arenan lehtereitä. He muistuttivat siitä, miten tärkeässä asemassa kannattajakulttuuri on, kun puhutaan ison palloilulajin ottelutapahtumasta. Latvian fanit saivat myös kisojen pääsihteerin Heikki Hietasen puheet kyseenalaiseen valoon, kirjoittaa MM-turnausta paikan päältä seuraava MTV Urheilun toimittaja Ilari Savonen.

Mistä jääkiekon tämän kevään MM-kisat muistetaan? Suomessa tasan kolmesta asiasta:

1) Leijonien tahmeudesta

2) Onnisista

3) Latvian faneista ja maan pronssipaukusta

Kun Latvia jysäytti torstain puolivälieräottelussa jymypaukun, Suomeen saattoi odottaa hurjaa maihinnousua.

Tuhannet ja tuhannet Latvian kannattajat lähtivät siirtymään kohti Tamperetta. Kaikki mahdolliset lentokoneet valjastettiin käyttöön ja laivat täyttyivät viininpunaisista väreistä.

Lauantain ensimmäinen välierä- ja sunnuntain pronssiottelu muistuttivat siitä, miten tärkeässä asemassa mukaansatempaava kannattajakulttuuri on, kun puhutaan minkä tahansa ison palloilulajin ottelutapahtumasta.

Nyt tunnelma syntyi aidosti, eikä väkisin. Jokainen lipunostaja ja jopa kyynisimmät toimittajat poistuivat paikalta yhtä tai kahta maireata kokemusta rikkaampana.

Pelottaa edes miettiä, miten kisat olisivat huipentuneet, mikäli Ruotsi ei olisi hävinnyt Riiassa.

Lehterit olisivat jääneet tyhjiksi, eikä ketään olisi kiinnostanut.

Nyt Latvian ja Saksan yllätykset toivat säihkettä Tampereen lonkeron harmaaseen viikonloppuun. Latvian intohimoiset fanit vastasivat turnauksen upeimmasta ilmiöstä. 

Ennen kaikkea he lähettivät kirpeän viestin kisojen pääsihteerin Heikki Hietasen suuntaan.

***

Suomessa MM-kotikisojen tunnelma nousi viime kevään tapaan esille, kun mökistä ei meinannut irrota meteliä Leijonien ensimmäisten otteluiden yhteydessä. Samaan aikaan katsomosta erottui valtavia yritysnippuja – kärkkäimpänä esimerkkinä Onninen Oy:n yritysvieraiden muodostama valkoväritteinen pahvifiguurimeri.

Kritiikkiä kumpusi suunnasta jos toisesta, eikä kisojen pääsihteerin Hietasen vastine ainakaan vähentänyt sitä.

– Meidän kokemuksemme maaotteluista, maakunnissakin kun olemme pelanneet, on se, että yleensä seisomakatsomot jäävät tyhjiksi ja istumapaikat menevät ensimmäisenä. Jääkiekon MM-peleihin lähdetään yleensä enemmän perheiden ja kaveriryhmien kanssa kuin faniryhminä. Pelejä on myös paljon lyhyessä ajassa, joten ehkä faniryhmät eivät helposti muodostu. Ihmisiä on kuitenkin paljon toisilta paikkakunnilta, Hietanen totesi Ilta-Sanomien haastattelussa.

Hietanen vastasi kysymykseen siitä, olisiko kisoihin pitänyt rakentaa jonkinlainen seisomakatsomo, missä fanit olisivat päässeet luomaan yhteishengessä tunnelmaa.

Samalla olisi voitu tarjota kustannusystävällisempi ratkaisu porsasmaisten hintojen keskelle.

Jopa rautakansleri Kalervo Kummola innostui ideasta.

Eikä Hietanen vielä tähän lopettanut. Vähättely sen kuin jatkui, kun hän siirtyi ison kuvan puolelle.

– Ymmärtäisin kritiikin, jos joku voisi sanoa, että Suomen peleissä on ollut huono tunnelma. Se on ollut aivan hyvä, Hietanen totesi.

Niin, ei tunnelma sinänsä huono ollut, koska sitä ei ollut ollenkaan. 

Nyt Hietasen kommentit näyttävät entistä typerimmiltä, viikonlopun Latvia-kokemuksien jäljiltä. Heidän peleissään oli menoa ja aitoa meininkiä. Leijonien pelit olivat pelkkää ankeaa kököttämistä.

Tunnelmanpuuteongelmaa ei ratkota pelkästään sillä, että johonkin nurkkaan kyhätään seisomakatsomo ja sanotaan, että olkaa hyvä. Vaikka Hietanen ei enää työskentelekään Jääkiekkoliitossa, edustaa hän harhaantuneilla kommenteillaan turnauksen isäntien kantaa.

Jääkiekkoliiton, eli Hietasen entisen työnantajan kannattajiin kohdistuva kulttuuri on ollut jo pitkään retuperällä. Minkäänlaista kollektiivista yhteisöä ei ole koskaan päässyt syntymään, kun sille ei ole annettu mahdollisuuksia.

On ollut vain instituutiosta riemastuva massa, joka on seurannut Leijonia eri puolille Eurooppaa.

Eikä asia koskaan korjaannu, jos kulttuuria ei muuteta.

Bisnes on bisnestä, mutta bisnekseen kuuluu myös se, miten sitä markkinoidaan potentiaalisille kuluttajille.

Jos yksittäinen palvelukokemus jää valjuksi, miten rakennetaan kestävä kumppanuussuhde asiakkaan ja myyjän välille?

Siksi ylimielinen kannattajakäytös sahaa vain omaa oksaa. Ei Leijonat pysy vahvana käsitteenä, jos siitä ei pidetä huolta. Tämä koskee niin pelaajakehityspuolta kuin pelitapahtumiin liittyviä palasia.

Jääkiekon MM-turnaus on vuotuinen kevätkarnevaali, eikä mikään härski rahanlypsämiskone. Se olisi syytä muistaa tapahtumasuunnittelun ytimessä.

Latvian historiallinen MM-temppu lähetti tärkeän viestin Suomen liittopomojen suuntaan. Ei Latvian kaikkien aikojen ensimmäinen MM-mitali olisi tuntunut yhtä hyvältä, mikäli sitä ei olisi voitettu yhdessä.

Aivan kuten keväällä 1995, jolloin koko kansakunta oli Leijonien takana.

Siitä on syytä pitää kiinni. Leijonat on kaikkien, ei pelkästään yritysvieraiden juttu.

Lue myös:

    Uusimmat