Ruuhkatilanteesta johtuen puhelinpalvelun tuottava Uudenmaan Päivystysapu on kouluttanut lisää väkeä vastaamaan puheluihin.
Koronavirus on tukkinut Uudenmaan päivystysapu -puhelinsoittopalvelun, joka kattaa kaikki Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin kunnat Helsinkiä lukuun ottamatta.
– Emme anna arviota tyypillisestä jonotusajasta, sillä tilanne elää koko ajan. Pahimmillaan meillä on ollut useiden tuntien jonotusaika, Uudenmaan päivystysavun tiedottaja Taru Tukiainen kertoo MTV uutisille.
Linjat ovat olleet ruuhkaisia jo jonkin aikaa ja myös THL:n johtaja Mika Salminen on vedonnut ihmisiin, etteivät he soittaisi lievien oireiden vuoksi.
– Vetoamme nyt asukkaisiin, että terveydenhuoltoon oltaisiin yhteydessä vain, mikäli on kiireellisen hoidon tarpeessa. Koronavirusepäilyissä tulee olla yhteydessä ainoastaan, mikäli vointi on sellainen, ettei kotihoidolla pärjää, Tukiainen neuvoo.
Tukiainen muistuttaa, että THL:n sivuilta löytyy tietoa koronaviruksesta sekä kotihoito-ohjeet, joihin jokaisen kannattaa hänen mukaansa tutustua. Yleiset koronavirukseen liittyvät kysymykset puolestaan tulee suunnata kansalliseen Tietoa koronaviruksesta -neuvontapuhelimeen.
”Ihmisillä on suuri huoli”
Vain harvat Uudenmaan päivystysapu -puhelinpalveluun tulleista soitoista ovat olleet sellaisia, että niiden jälkeen olisi ohjattu näytteenottoon.
Suomessa näytteidenottoa on muutoinkin vähennetty, sillä se halutaan keskittää riskiryhmiin ja terveydenhuoltohenkilökuntaan.
– Ihmisillä on suuri huoli tilanteesta. Suurin osa meille tulleista koronavirukseen liittyvistä puheluista on liittynyt huoleen, lieviin hengitystieoireisiin tai yleiseen neuvontaan, esimerkiksi sairauslomatodistuksiin liittyen, Tukiainen kertoo.
Jos puhelinpalveluun jonottajan tilanne muuttuu kriittiseksi, tulee hänen Uudenmaan päivystysavun tiedottajan Taru Tukiaisen mukaan soittaa hätänumeroon.
– Päivystysapu on tilanteisiin, joissa avun tarve on kiireellinen, muttei välitön, Tukiainen selventää.
"Kapasiteettia ei pystytä loputtomasti nostamaan"
Uudenmaan päivystysapu pyrkii helpottamaan jonotustilannetta lisätyövoimalla.
– Olemme kouluttaneet lisää terveydenhuollon ammattilaisia vastaamaan puheluihimme ja he aloittavat tänä iltana. Lisäksi nykyinen henkilökuntamme on tehnyt ylitöitä ruuhkan helpottamiseksi, Tukiainen kertoo.
– Toivomme, että asukkaat ovat yhteydessä vain, mikäli todella tarvitsevat kiireellistä hoitoa. Päivystysavun vastaajakapasiteettia ei pystytä loputtomasti nostamaan.