Koronakriisin seuraus: Euroopan rekkakuskit tekevät töitä ala-arvoisissa oloissa – tarpeet tehdään jopa ämpäreihin

0:37img
Katso videolta vertailu flunssan, koronan ja influenssan oireista.
Julkaistu 23.03.2020 12:15
Toimittajan kuva

Heikki Piuhola

heikki.piuhola@mtv.fi

Tavaraliikenteen jatkuminen on turvattava kaikissa olosuhteissa, tämä oli viime viikolla keskeinen viesti kaikilta johtavilta eurooppalaispoliitikoilta. Tämä siitä huolimatta, että yhä useampi maa on tuonut rajatarkastukset takaisin vapaan liikkumisen ja tavaraliikenteen Schengen-alueelle.

Tilanne on useilla rajoilla silti myös tavaraliikenteen sujuvuuden kannalta katastrofaalinen, pahimmat jonot nähtiin Puolan ja Saksan rajalla, jossa kuudenkymmenen kilometrin jonot tarkoittivat kolmenkymmenen tunnin matelua kohti maiden välistä rajaa.

Saksalaisen Willich-kuljetusyhtiön logistiikkajohtaja Ryan Chmielewski sanoo, että kuljettajat tietävät tekevänsä yhteiskunnan toimivuuden kannalta nyt ensisijaisen tärkeää työtä.

– Kuskit tekevät nyt kaikkensa. Kukaan ei ole ilmoittautunut sairaaksi. Kaikki tietävät, miten tärkeää hygieniasta on nyt pitää huolta, niin lastatessa kuin purkaessa, mutta myös matkalla. Siksi on todella surullista, minkälaisissa olosuhteissa kuljettajat joutuvat nyt työskentelemään. 

Tarpeet ämpäriin

Chmielewskin mukaan rekkakuskit joutuvat normaaliaikoinakin työskentelemään huonoissa olosuhteissa, mutta nyt pandemian aikana tilanne on entistään huonontunut. Suurin ongelma on niinkin arkinen kuin wc:t.

– Suurin osa moottoriteiden levähdyspaikkojen vessoista on pandemian takia suljettu. Tai jos jossakin on wc-tilat vielä avoinna, ne ovat katastrofaalisessa kunnossa, wc-paperit on varastettu, saippuaa saati käsidesiä ei ole.

Rekkayhtiön logistiikkajohtaja kertoo Frankfurter Allgemainen haastattelussa konkreettisen esimerkin viime viikolta. Yhtiön kuljettaja vei lastiaan Sveitsiin, 200 kilometrin matkalla yksikään julkinen wc ei ollut käytettävissä, ei levähdyspaikoilla eikä huoltoasemilla.

– Myös kaikki raja-aseman wc-tilat oli suljettu, vasta Sveitsin puolella hän pääsi vessaan. Määränpäässä lastin purkamisen jälkeen hän ei saanut käyttää myöskään tavarat vastaanottaneen yhtiön wc-tiloja ennen paluumatkaansa. Kuljettaja teki sitten tarpeensa autossa mukana olleeseen ämpäriin. 

Chmielewskin mielestä tilanne on ala-arvoinen. Kaikkialla Saksassa julkiset wc:t on suljettu ja huolto-asemilla on wc-tilat kiinni tai rajoituksia wc:n käytöstä.

Hän kertoo ottaneensa yhteyttä niihin yrityksiin, joihin yhtiön rekat ajavat ja vaatineensa kuljetusten turvaamiseksi wc:n käytön mahdollisuutta kuljettajille. Muutoin kuljetusyhtiö kieltäytyy kuljettamasta rahteja perille.

Useimmat Willichin asiakkaat ovat nyt vahvistaneet järjestävänsä kuljettajille wc-mahdollisuuden.

– Onhan tämä naurettavaa, kuljettajat turvaavat yhteiskunnan toimivuutta ja sitten sellainen perusasia kuin wc:ssä käynti estetään, se on epäinhimillistä.

Chmielewskin mukaan yhtiö on vähentänyt rajojen yli suuntautuvia kuljetuksia, vaikka ne olisivat mieluisia ja tärkeitä. Esimerkiksi Itävallan Tiroliin yhtiö ei liikennöi enää lainkaan. Kymmenien tuntien odotusajat raja-asemilla ovat kuljettajille kohtuuttomia näissä olosuhteissa.

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus