Urheiluväline- ja urheiluvaatekauppa käy hyvin. Eniten on kysyntää sellaisille lajeille, joita voisi kutsua koronaturvallisiksi.
– Erityisesti korostuvat yksin, pienessä porukassa, mielellään ulkona harrastettavat kokonaisuudet, kertoo S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.
Viime vuonna S-ryhmässä frisbeekiekkojen myynti lähes kolminkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Myös polkupyörien myynti on kasvanut koronan myötä.
– Ihmiset ovat valmiita satsaamaan ulkoiluun ja urheiluun, ja se näkyy meillä, sanoo Intersport Finlandin toimitusjohtaja Sami Kiiski.
Säästyneet rahat
Vaikuttaa siltä, että korona on ohjannut jossain määrin kulutusta. Etätyöläiset eivät ole ostaneet sen enempää työvaatteita kuin pikkujoulumekkojakaan, myös moni matka on jäänyt tekemättä ja rahaa on säästynyt. Ehkä tätä rahaa käytetään nyt urheiluvälineisiin ja urheiluvaatteisiin.
– Ihmiset etsivät merkkituotteita ja premiumia, tiivistää Kiiski.
– Ostodata antaa olettaa, että etätyöt on tehty ja etäkoulut on käyty collegevaatteissa, pyjamissa ja aamutakeissa, kertoo Hole.
S-ryhmässä nähdään, että tavallisia vaatteita on ostettu vähän ja edullisimmista hintaluokista. Sen sijaan urheiluvälineisiin ja -vaatteisiin on käytetty selvästi enemmän rahaa.
– Jo keväällä alkanut retkeilyvarusteiden kova kysyntä jatkuu edelleen, sanoo Hole S-ryhmästä.
– Lähiliikuntaa ja luonnossa liikkumista harrastetaan entistä enemmän ja se näkyy meillä, sanoo myös Intersportin Kiiski.