Kansainvälinen lentoliikenneyhdistys IATA arvioi, että jopa puolet maailman lentoyhtiöistä menee konkurssiin, jos valtiot eivät ojenna auttavaa kättään.
Useat kansainvälisen lentoliikenteen jätit ovat joutuneet parkkeeraamaan suurimman osan koneistaan lentokentille odottamaan lupaa ja mahdollisuutta lentoliikenteen uudelleen käynnistämiseen.
Esimerkiksi Frankfurtissa Lufthansan sadat koneet täyttävät käytännössä nyt yhden lentokentän kiitoteistä. Tankit on tyhjennetty ja moottorit sinetöity, suuri osa henkilökunnasta lomautettu. Alan tappioiksi arvioidaan jo nyt 250 miljardia dollaria.
– Me olemme nyt hätätilassa ja tarvitsemme käteistä kiireesti, IATA:n pääjohtaja Alexandre de Juniac sanoo.
"Tarvitsemme 200 miljardin rahoitusruiskeen"
Reittiliikenne eri maiden ja mannerten välillä on pitkälti lamaantunut, kun lentokoneet lennättävät lähinnä jumiin jääneitä turisteja ja sairaalatarvikkeita. Matkustajamäärältään Euroopan suurin lentoyhtiö Ryanair arvioi, etteivät sen koneet nouse ilmaan lainkaan huhti- ja toukokuussa.
IATA arvioi, että ilman eri maiden hallitusten tukea jopa noin puolet lentoyhtiöistä menee tulevina viikkoina konkurssiin.
– Tarvitsemme nyt viipymättä rahoitusruiskeen lentoyhtiöille, eri arvioiden mukaan noin 200 miljardia dollaria, Juniac sanoo.
Lentoyhtiöitä kritisoitu törsäämisestä
The Economist arvioi, että suurin osa yhtiöistä selviäisi muutaman kuukauden tässä tilanteessa. Sen jälkeen lukuisien yhtiöiden konkurssit muuttaisivat kaupallisen lentämisen tulevaisuutta pysyvästi, lehti kirjoittaa.
Yhdysvalloissa presidentti Donald Trump on vakuuttanut maansa lentoyhtiöille, että ne saavat noin 50 miljardin dollarin tukirahan.
Maailmalla lentoyhtiöt ovat saaneet osakseen myös kritiikkiä, eikä kaikkien mielestä jo ennen koronapandemiaa kuilun partaalla olevia yhtiöitä kannata keinotekoisesti valtion rahalla, jos ne eivät ole aiemmin käyttäneet varojaan harkiten.
Esimerkiksi Business Insider kertoo, että Yhdysvaltain suurimmat lentoyhtiöt ovat viime vuosina käyttäneet valtaosan, jopa 96 prosenttia, käteisvaroistaan ostaakseen takaisin omia osakkeitaan, jotta osakkeiden arvo pysyisi keinotekoisesti ylhäällä.
Kritisoijien mielestä varat olisi pitänyt käyttää kehitystyöhön, kuten laiteinvestointeihin tai työntekijöiden palkankorotuksiin. He pelkäävät, että nyt annettava tukiraha valuisi taas muihin tarkoituksiin.
Finnairin toimitusjohtaja: Pahin kriisi yhtiön historiassa
Juniacin johtamaan lentoyhtiöiden kattojärjestöön IATA:n kuuluu 280 maailman suurinta lentoyhtiötä, mukaan lukien suomalainen Finnair.
Finnair ilmoitti parisen viikkoa sitten supistavansa 90 prosenttia lentoliikenteestään. Tällä hetkellä yhtiön koneet lentävät vain kriittisiä lentoja, kuten terveydenhuollon tarvikkeiden kuljetuksia.
– Toivomme voivamme palata normaaliin operointiin mahdollisimman pian koronavirustilanteen laannuttua, sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner yhtiön ilmoittaessa lentojen keskeytyksestä.
Suomen hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on viime viikolla linjannut, että valtio voi myöntää enintään 600 miljoonan euron suuruisen valtiontakauksen Finnairin rahoitustarpeisiin. Takausjärjestely edellyttää eduskunnan suostumusta. Valtio omistaa 55,8 prosenttia Finnairin osakkeista.
– Koronavirus on jo nyt suurin kriisi lentoliikenteen satavuotisessa historiassa, Manner sanoi tiedotteessa aiemmin.