Yksi yhtiö kaatui jo, ja koronavirus ajaa velkaista lentoalaa kohti entistä syvempää kriisiä – liikevaihdosta katoamassa jopa sata miljardia

1:07img
Finnair kertoi keskiviikkona aloittavansa yt-neuvottelut.
Julkaistu 05.03.2020 17:30

OSSI RAJALA - MTV UUTISET

Koronavirus vähentää ihmisten matkustushalukkuutta niin paljon, että maailmanalaajuista lentoalaa uhkaa kriisi. Useat lentoyhtiöt ovat antaneet tulosvaroituksia.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi torstaina, että lentoyhtiöt voivat menettää liikevaihtoaan 56-101 miljardin euron arvosta matkustajaliikenteessä tänä vuonna ja luonnehtii alan olevan kriisissä.

Lue myös: IATA synkensi ennustettaan: Koronavirus vie lentoyhtiöiltä yli 100 miljardia euroa

Suuri hintahaarukka johtuu siitä, että koronaviruksen vaikutuksia lentoliikenteeseen on toistaiseksi vaikea arvioida. Jos virus talttuu nopeasti, menetykset taloudessa jäävät pienemmiksi. 

Esimerkiksi Britannian suurimpiin kuuluva lentoyhtiö Flybe on jo hakeutunut konkurssiin. Flybe oli tosin vaikeuksissa jo ennen koronavirus-vitsausta.
On todennäköistä, että muitakin lentoyhtiöitä ajautuu pahoihin vaikeuksiin.

Lue myös: Britannian suurimpiin kuuluva lentoyhtiö konkurssiin – vaikeudet alkoivat jo ennen koronavirusta

– Olisin yllättynyt, jos vastaavia uutisia (Flybe:n konkurssi) ei kuultaisi lisää. Vaaravyöhykkeessä ovat ne yhtiöt, joiden kannattavuus on heikko, velkaa on merkittävästi ja maksuvalmius on heikko, kertoo analyytikko Antti Viljakainen Inderes -analyysipalvelusta.

Lentoyhtiöt tekevät tulosta kesällä

Myös suomalainen Finnair on kertonut joutuvansa käynnistämään yt-neuvottelut henkilöstön lomauttamiseksi.
Pääasiassa Finnairia seuraava analyytikko Viljakainen kertoo koronaviruksen aiheuttavan menetyksiä liikevaihtoon.

– Koronaviruksen jatkuminen Kiinassa ja leviäminen merkittävässä mittakaavassa Kiinan ulkopuolelle heikentää oleellisesti Finnairin toimintaympäristöä, koska kysyntä heikkenee. Rahtivolyymitkin ovat pienempiä. Ja matkapalveluiden kysyntä pienenee, kun ihmiset harkitsevat, onko viisasta lähteä matkalle, hän pohtii.

Lue myös: Näin koronavirus vaikuttaa Suomen talouteen – ensin kärsi matkailuala, seuraavaksi tuotantoketju

Finnair aloittaa neuvottelut henkilöstönsä lomauttamiseksi

Menetykset ovat suurempia kuin lomautuksilla saavutettavissa olevat säästöt.

– Kustannuksia yhtiö ei pysty laskemaan samassa suhteessa liikevaihdon laskun kanssa. Se luo kannattavuuspaineita. Toistaiseksi on vaikea arvioida, mitä kokonaisvaikutukset ovat. Mitä lähemmäs kesää mennään, sitä suurempia vaikutukset ovat. Lentoyhtiöt tekevät suuren osan tuloksestaan kesällä, Viljakainen sanoo.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner on puhunut MTV:n haastattelussa ”olennaisesta” heikennyksestä liiketulokseen.  Tarkat vaikutukset selviävät vasta ajan kuluessa. Finnairin ei kuitenkaan pitäisi olla kovin haavoittuvassa asemassa, koska se ei ole alallaan kaikkein velkaisin yhtiö.

Norwegian vähentää kaukoreittejä

Myös muilla lentoyhtiöillä on vaikeata. IATA:n mukaan lentoyhtiöiden osakekurssit ovat 25 prosentin laskussa ja useat yhtiöt vähentävät lentojaan. Tosin öljyn halpeneva hinta ja lentojen vähentämisen myötä pienenevät polttoainekustannukset helpottavat tilannetta hieman.
Lentoyhtiö Norwegianin viestinnästä kerrotaan, että viime päivien aikana yhtiö on huomannut kysynnän laskeneen joillakin reiteillä. 
– Tämä koskee erityisesti lentoja pidemmän ajan kuluttua, kun taas vaikutus lähiviikkojen lentoihin on ollut vähäisempi. Norwegianilla on noin 500 lentoa päivittäin. Norwegian on torstaina kertonut peruuttavansa 22 lentoa 28. maaliskuuta – 5. toukokuuta eli peruutettujen lentojen määrä on kokonaisuuteen nähden pieni, Norwegian kertoo.

Norwegianin vähennykset kohdistuvat sen kaukoreitteihin.
Norwegian on jo aiemmin paininut talousvaikeuksien kanssa. Vaikeuksia ei helpottanut Boeing 737 Max -konetyypin saama lentokielto.

Tuoreimmat aiheesta

Lentoyhtiöt