Parisen viikkoa sitten Parisiin autonäyttelyn lehdistöpäivillä nähtiin useammallakin osastolla virtuaalilasit päässään hassusti päätään heiluttavia ihmisiä. Virtuaalitodellisuus on vihdoin tekemässä todellista läpimurtoa, ja autoteollisuus haluaa olla mukana ensilinjassa hyödyntämässä sen tuomia mahdollisuuksia.
Seat oli järjestänyt osastolleen pienen teatterin, jossa toimittajat pystyivät katsomaan ensimmäisenä lehdistöpäivänä järjestetyn tiedotustilaisuuden silloin kun se heille sopi. Samoin toimittajilla oli mahdollisuus lähteä virtuaalikoeajolle Atecalla.
Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan tarjota myös keinoa istua autoon sisälle – ei huono mahdollisuus sekään, varsinkin kun lehdistöpäivien aikana autoihin sisälle pääsyä saa joskus odottaa turhankin kauan.
Virtuaalitodellisuuden heikkous on tietysti se, että todellisuus on ei ole aito vaan virtuaalinen. Autoja ei siis pysty kokemaan sen avulla aidosti. Näköaistilla ei pystytä koskaan korvaamaan näkö- ja kosketusaistin yhteispeliä. Virtuuaalitodellisuus ei myöskään sovellu kaikille, se aiheuttaa osassa ihmisiä pahoinvointia. Näin ollen virtuaalitodellisuudesta ei ole fyysisen kokemuksen korvaajaksi, mutta se täydentää sitä.
Ja jos joku automerkki päättää jättäytyä pois isosta autonäyttelystä, virtuaalitodellisuus tarjoaa heille mahdollisuuden jatkossa olla ainakin virtuaalisesti mukana. Tänä vuonna Pariisista puuttui aika monta autonvalmistajaa: Aston Martin, Bentley, Ford, Mazda, Rolls-Royce ja Volvo jättivät kaikki Pariisin väliin. On mielenkiintoista nähdä, onko poissaolijoita lisää kahden vuoden kuluttua seuraavan kerran järjestettävässä Pariisin autonäyttelyssä. Ja ovatko nuo poissaolijat mukana messuilla virtuaalisella osastolla…
Lue myös: Tuhti paketti – Lue ja katso kaikki olennainen Pariisin autonäyttelystä