Miksi autoja puetaan "väärän kokoisiin talvitakkeihin"? Mystiikka on osoitus kilpailun raakuudesta

bmw x3
BMW julkaisi vuosi sitten kuvia uudistuvasta X3-katumaasturista.BMW
Julkaistu 14.02.2018 12:20

Ville Järveläinen

Autovalmistajat varjelevat uusien automallien paljastamista viimeiseen saakka.

Valmistajien on uusia malleja testatessaan päästävä ajamaan niillä myös yleisillä teillä, mutta autojen lopullista ulkomuotoa ei haluta paljastaa ennenaikaisesti. Yleinen käytäntö onkin autojen naamioiminen testivaiheessa.

– Vaikka autonvalmistajat antavat ajoittain tarkoituksellisesti luonnoskuvia lehdistölle pian lanseerattavista malleistaan, ei täysin keskeneräisten autojen näyttäminen avoimesti ilman naamiointia olisi kovinkaan järkevää, kertoo Kia Motors Europen viestinnästä vastaava Panu Väinämö.

Naamioitujen autojen sisätilat ovat usein täynnä esimerkiksi johtoja ja kaikenlaisia testauslaitteita, jotka voisivat heikentää kokonaisvaikutelmaa.

– Autokauppa on myös raakaa kilpailua, eikä kilpailijoille haluta yleensä näyttää lopullista totuutta ennen kuin juuri ennen lanseerausta. Autojen naamiointiin liittyy paljon mystiikkaa ja vakoilukuvien ottamisesta on tullut jo ihan oikea ammattikin, Väinämö jatkaa.

kia ceed 2018 (1)

Kolmannen sukupolven Kia Ceedistä on jo nähty naamioituja kuvia. Yleisölle auto paljastetaan Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Kahdentyyppisiä naamiointeja

Naamiointiin käytetään usein teippauksia, joiden kuvioinnilla pyritään vaikeuttamaan auton muotojen hahmottamista. Sen lisäksi on niin sanottuja pehmeitä naamiointeja, jotka voivat olla muodoiltaan paksuja ja epäsymmetrisiä.

– Olisi vähän kuin auton päälle laitettaisiin väärän kokoinen paksu talvitakki, Väinämö sanoo.

Toisinaan naamioinnit saattavat kätkeä alleen muotoilupiirteitä, joita ei haluta vielä näyttää kilpailijoille, lehdistölle tai edes suurelle yleisölle. Myös auton sisätilat saattavat olla päällystetty kankailla tai muilla naamioinnilla ja niiden tarkoituksena on peitellä mahdollista uutta elektroniikkaa tai muotoilun yksityiskohtia.

Kian naamioituja autoja on nähty testattavan niin Lapin paukkupakkasissa kuin Kalifornian kuumuudessakin. Esimerkiksi lippulaivamalli Stingeriä testattiin yhteensä yli 1,1 miljoonaa kilometriä ennen ensiesittelyä – naamioituna tietenkin.

Autojulkaisu Jokamies kertoi eilen tiistaina, että Porschen seuraavan sukupolven 911 bongattiin Suomessa kevyesti naamioituna.

Lähde: Kia

***

2:12img

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus