Teknologista takapakkia: BMW myy tuliteriä autoja ilman kosketusnäyttöjä

Saksalainen autojätti BMW on joutunut turvautumaan epätavanomaisiin keinoihin saadakseen autojaan markkinoille.

Maailmanlaajuinen siru- ja komponenttipula ajaa yhtiöitä ahtaalle lukuisilla aloilla.

Yksi nykytilanteesta kovimmin kärsinyt ala on autoteollisuus, jossa valmistajat ovat raportoineet tänä vuonna poikkeuksellisen heikoiksi jäävistä toimitusmääristä. Tuotantolinjat seisovat, kun autojen valmistamiseksi ei ole riittävästi puolijohteita ja komponentteja.

Vaikutuksia on ollut paitsi valmistettujen autojen määrään, myös siihen, millaisilla varusteilla autoja saadaan linjastolta pihalle. Esimerkiksi Peugeot ilmoitti viime keväänä korvaavansa joidenkin uusien autojensa digitaalisia mittaristoja perinteisillä analogisilla sirupulan vuoksi.

Kosketusnäytöt pois

Saksalainen BMW on vahvistanut vajaat pari viikkoa sitten Bimmerfest-foorumilla raportoidun tiedon, jonka mukaan yhtiö on ryhtynyt puskemaan markkinoille kosketusnäytöttömiä autoja.

Autoissa on edelleen täysiverinen tietoviihdejärjestelmä, mutta sitä hallitaan keskikonsolissa olevalla ohjaimella samaan tapaan kuin ennen kosketusnäyttöjä.

Mikäli uuden BMW:n ostaja kokee pärjäävänsä ilman kosketusnäyttöä ja on valmis ostamaan autosta ilman sellaista, saa hän autosta 500 dollarin eli noin 430 euron alennuksen. 

Edmundsin mukaan ilman kosketusnäyttöjä valmistetaan tällä hetkellä ainakin 3- ja 4-sarjaa, Z4:ää sekä katumaastureita X5, X6 ja X7.

Lue myös:

    Uusimmat