Euroopan unioni haluaa yhtenäistää lentoliikenteeltä perittäviä maksuja siten, että maksut olisivat samat sekä koti- että ulkomaanliikenteelle. Käytännössä uudistus merkitsisi kotimaan lentolippujen hintojen nousua ja ulkomaille suuntautuvien lentolippujen hintojen halpenemista.
Finavian mukaan lentoliikenteen alemmat maksut kotimaassa johtuvat siitä, että kotimaan lennoilla tarvitaan palveluja vähemmän.
Sen sijaan kansainvälisten lentojen matkustajat tarvitsevat Finavian mukaan kotimaan matkustajia laajemmat palvelut.
Näihin kuuluvat muun muassa laajempi asiakaspalvelu, matkatavarapalvelut sekä passi- ja tullitarkastustoimita.
– Olisi ollut perusteltua, että kotimaan lentomaksut olisivat myös jatkossa erilaisia, koska kustannusrakenne on erilainen, Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen sanoo.
Finavia tukee kotimaista lentoliikennettä
Finavian mukaan nykyisin käytössä olevalla niin sanotulla eritetyllä hinnoittelulla yhtiö tukee kotimaan lentoliikennetoimintaa. Yhtiön mukaan Finavia toteuttaa sille lailla määrättyä erityistehtävää ilmailun edistämiseksi ja tukee Suomessa harvaan asuttujen alueiden saavutettavuutta.
– EU vastaa tähän, että mahdollisen tuen kotimaan kentille pitää olla läpinäkyvää ja se pitää tehdä julkisen hankinnan menettelyllä, Savolainen sanoo.
Euroopan unionion komission ajatus on, että tulevaisuudessa Euroopan unionin sisämarkkinoilla on vain yhdentyyppisiä lentomaksuja.
2:04
Muut lennot saattavat halventua
Finavia on nyt käynnistämässä keskustelut lentoyhtiöasiakkaidensa kanssa siitä, miten komission linjaus vaikuttaa yhtiön hinnoitteluun.
Jos EU-vaatimus siirtyy sellaisenaan hintoihin, kotimaan lentojen hinnat nousevat ja Suomesta muihin maihin suuntautuvien lentomatkojen hinnat halpenevat.
– Tämän merkitys lipunhintoihin on hyvin pieni. Riippuu reitistä ja kentästä mutta sanoisin, että puhutaan ykköseuroista eli alle kympistä matkaa kohden, Savolainen sanoo.
Kaikkiaan Finavian lentokenttämaksut ovat noin 5-6 prosenttia lentolipun hinnasta. Erilaiset viranomaismaksut muodostavat lipun kokonaishinnasta keskimäärin 10 prosenttia. Lisäksi päälle tulevat verot.
Jo aiemmin komissio on määrännyt muun muassa ruotsalaisen lentoasemaoperaattori Swedavian ja norjalaisen Avinorin yhtenäistämään lentoasemamaksunsa. Suomi on yksi viimeisistä maista Euroopassa, jossa eritelty hinnoittelumalli on käytössä. Suomen lisäksi malli käytössä Espanjassa maan saarille matkustettaessa.
Finavia sanoo tekevänsä päätökset uudesta hinnoittelumallista tämän vuoden aikana.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.
Artikkelia on muokattu klo 13.40. Tekstiin on lisätty toimitusjohtaja Kari Savolaisen kommentteja.
0:17