Ruotsissa uskotaan lentolippujen hinnan kallistuvan – taustalla ei kuitenkaan ole lentoyhtiöiden ahneus

0:52img
Katso myös video! 100-vuotias lentokapteeni Mauri pääsi Finnairin matkustajakoneen puikkoihin – näin koneet käynnistyivät synttärisankarin käsissä
Julkaistu 14.08.2021 14:03
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Koronaviruspandemia on runnellut ilmailualaa rankalla kädellä. Ruotsin liikennevirasto uskoo lentolippujen saattavan kallistua.

Taustalla kallistuviin lipun hintoihin on viraston mukaan erilaisten lentoliikenteeseen liittyvien maksujen alijäämä.

Vähentyneen lentoliikenteen myötä matkustajilta ja lentoyhtiöiltä saatavat maksut ovat vähentyneet radikaalisti. Vuonna 2020 reittimaksujen osalta alijäämä oli noin 1,6 miljardia kruunua eli noin 160 miljoonaa euroa ja matkustajien turvatarkastuksen maksujärjestelmän yli 700 miljoonaa kruunua eli noin 70 miljoonaa euroa.

Alijäämän paikkaamiseksi keinona voidaan käyttää lentoliikenteestä kerättävien maksujen korottamista.

Lue myös: Finnairin toimitusjohtaja uskoo komission ilmastoesityksen nostavan lippujen hintoja

Seuraukset vielä auki

Maksujen nostaminen saattaa vaikuttaa puolestaan matkustajan maksamaan lentolipun hintaan.

– Riippumatta siitä, miten alijäämä hoidetaan, on hyvin todennäköistä, että nämä maksut tulevat olemaan korkeampia. Iso kysymys on, kuinka paljon suurempia maksut ovat ja kuinka laajoja seurauksia siitä aiheutuu, sanoo tiedotteessa Elin Roos Ruotsin liikennevirastosta.

– Jos esimerkiksi turvatarkastusten maksua korotetaan, on myös todennäköistä, että lippujen hinnat nousevat.

Tutkimuksessa on myös havahduttu siihen, että nousevat maksut voivat vaikuttaa ulkomaisten lentoyhtiöiden toimintaan Ruotsissa. Jos liikennöinnistä tulee liian kallista, voivat lentoyhtiöt lentää mieluummin naapurimaihin.

Yksi kärsijöistä mahdollisten liikennöintimaksujen osalta voikin olla myös suomalainen Finnair. Yhtiö ilmoitti kesällä aloittavansa liikennöinnin Ruotsin Tukholman Arlandan lentokentältä Thaimaan ja Yhdysvaltojen kaukokohteisiin.

Lue myös: Tästä syystä Finnair halusi avata suoria kaukolentoreittejä Ruotsista

Lue myös: 100-vuotias lentokapteeni Mauri pääsi matkustajakoneen puikkoihin – näin koneet käynnistyivät synttärisankarin käsissä

Tuoreimmat aiheesta

Lentoyhtiöt