Kirsi Alm-Siiran ja Nina Rahkolan isännöimässä Studio-ohjelmassa syvennyttiin tällä viikolla väkivaltaan. Muun muassa Leijonasydämestä, Levottomista ja Veljeni Vartijasta tuttu käsikirjoittaja-tuottaja Aleksi Bardy paljasti ohjelmassa metodejaan, joilla hän rakentaa tunnetta henkilöhahmoihin ja näyttelijöihin.
Bardyn mukaan käsikirjoittaja voi käyttää väkivaltaa moniin eri tarkoituksiin ja sitä voidaan perustella hyvin erilaisilla pyrkimyksillä.
– Väkivallalla voidaan kuvata sitä, miten kauhea paikka maailma on, miten hirveitä asioita tapahtuu. Sitä voidaan perustella myös esimerkiksi jaloin pyrkimyksin: Ihmisten täytyy tietää miten maailma oikeasti makaa, Bardy kertoo.
Miksi kosto on niin suloinen?
Bardy mainitsee haastattelussa myös asian nimeltä kosto, joka tuntuu näyttelevän suurta osaa hyvin monen väkivaltaelokuvan juonessa. Asian yhteydessä Bardy nostaa esiin muun muassa amerikkalaisen huippuohjaajan, Quentin Tarantinon nimen, jonka koko tuotanto perustuu jossain määrin kostofantasioihin.
– Meillä kaikilla on varmaan joskus ollut tilanteita, joissa kokee nöyryytystä pomon edessä tai inhottava juoru kiertää eikä sille voi mitään. Silloin sitä haaveilee, että jos olisi oikein terävä miekka ja silpaisi pikkasen. Sellaisia ajatuksia tulee ihmisien mieleen.
Lue myös: "Todellisuus on sata kertaa raaempaa, kuin TV:stä pystytään näyttämään” Ylikomisario Jari Kinnunen oli ennen paha poika kadulla - Tutkii nyt pahimpia väkivaltarikoksia
Hänen mukaansa kosto itsessään on kuitenkin ajattelutapana erittäin ongelmallinen.
– Se on houkutteleva etukäteen mutta se ei koskaan toimi. Se tuottaa vaan lisää pahaa mieltä. Sen takia en ole tällaisen väkivallan ihannoinnin ja glorifioimisen kannalla. Olisi hienoa, jos väkivaltaa voisi käyttää vertauskuvana terveelle aggressiolle, että uskaltaa nousta vääryyttä vastaan.
Miten väkivaltainen henkilöhahmo käsikirjoitetaan?
Aleksi Bardy on käsikirjoittanut muun muassa itäsuomalaisen uusnatsiryhmän edesottamuksista kertovan Leijonasydämen. Bardyn mukaan väkivaltaisen henkilöhahmon rakentaminen lähtee siitä, että käsikirjoittaja virittäytyy tunteeseen.
– Sehän alkaa siitä, miten käsikirjoittaja lietsoo itseään erilaisiin tunnetiloihin. Saattaa siinä käydä hyvin voimakkaita tunteita läpi. Jos kirjoitan vaikka väkivaltaista henkilöhahmoa, niin pitää mennä ihmisen nahkojen sisään.
Lue myös: "Meidän ihmisten elämät on niin paljon hauraampia, kuin me haluttais ääneen myöntää" – Samuli Putro tunnelmoi Studio-ohjelmassa kauniilla kappaleellaan
– Myöhemmin tämä tunne siirtyy näyttelijälle. Näyttelijä lukee käsikirjoituksen ja kaivaa omista tunnekokemuksistaan erilaisia loukatuksi tulemisen ja pelkäämisen tunteita. Pelko ja viha ovat siinä ihan vierekkäin. Näiden taiteilijoiden kautta se siirtyy katsojaan, joka parhaassa tapauksessa löytää vastuullisia tapoja käsitellä näitä tunteita.
Vaikka elokuvat näyttävät valkokankaalla välillä äärimmäisen väkivaltaisilta ja raa’oilta, haluaa Bardy muistuttaa, että kaikki ruudulla tapahtuva on todellisuudessa silmän lumetta.
– Tämä voi tulla teille yllätyksenä, mutta se on ihan pelkkä illuusio. Näyttelijät eivät oikeasti lyö toisiaan. He lyövät ohi, ja äänet tekevät yli puolet siitä vaikutelmasta.
Studio MTV3:lla tiistaisin kello 21.