Kotimaassamme käytetään ristiin lukuisia liikennöintitapoja, reittioppaita, lippukauppoja ja hakukoneita. HSL Mobiililippu saapui vastikään huolehtimaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä ja Perille-sovelluksen kaltaiset palvelut auttavat pitkän matkan kulkijaa. Uusi Tuup-sovellus pyrkii kuitenkin ratkaisemaan Suomessa liikkumisen kertaheitolla yhdistelemällä eri menetelmät yhdeksi kokonaisuudeksi.
Huhtikuussa ensimmäisen julkisen beta-versionsa saanut Tuup tavoittelee korkealle. Päämääränä on luoda palvelu, jolla käyttäjä voi suunnitella ja maksaa parhaan mahdollisen reitin paikasta toiseen käyttäen joukkoliikennettä, takseja, vuokra-autoja ja jopa kaupunkipyöriä. Reiteiltä ovat nähtävissä esimerkiksi ajantasaiset lähtötiedot pysäkeillä, hiilidioksidipäästöt ja hinta.
Suunnitelmat ovat kiistämättä kunnianhimoisia. Tästä syystä onkin sopivaa, että Tuup onnistui nappaamaan OnniBusin perustaneen Pekka Mötön toimitusjohtajakseen.
– Olen oppinut inhoamaan ajattelutapaa, jossa mietitään ensin mihin pystytään, Möttö ilmoittaa istuessaan haastattelupöytään Mobiili-toimituksen kanssa.
– Pitäisi ennemmin miettiä, mihin halutaan.
Tällä hetkellä sovelluskaupoista löytyvä Tuupin beta-versio ei toki vastaa vielä yrityksen visiota. Henkilökohtainen päiväsuunnitelma ei ole toistaiseksi käytössä ja matkojen maksaminen onnistuu vain tietyissä tapauksissa, kuten pääkaupunkiseudulla HSL-sovellusta hyödyntämällä. Lisäksi sovellus tuntuu yskivän ajoittain tietyillä laitteilla.
Tuupin perustajan Johanna Taskisen mukaan sovellusta kehitetään jatkuvasti. Pieniä parannuksia tuodaan parin viikon välein, mutta isommat kehitysaskeleet vaatisivat lisää työvoimaa. Taskisen mukaan tiimiin kaipaillaan jopa 20 lisäkehittäjää.
Fyysisen kehitystyön lisäksi Tuupin tulevaisuus riippuu ratkaisevasti yhteistyökumppaneista. Kuntien sisäisten liikenteiden, taksien, vuokra-autojen ja muiden toimijoiden tuomisessa yhteen on ymmärrettävästi työtä. Turun seudun joukkoliikenne eli Föli saapui Tuup-palveluun ensimmäisenä. Taskinen kertoo, että PayiQ-palvelun käyttöönoton kautta neuvotteluja käydään myös muiden kuntien kanssa. Seuraavaksi mukaan on tulossa Hyvinkää.
Mötön mukaan luvassa on valtava liikkumisen muutos, jonka avaamassa tilassa ei vielä ole Tuupin kaltaisija kilpailijoita. Tuore yritys ei voi silti hengähtää, sillä syntyvä markkina kelpaa varmasti myös muille. Tuupin tavoitteena on saada toiminta pystyyn Suomessa ja suunnata ulkomaille viimeistään kahden vuoden kuluttua.
Tuup-sovelluksen beta-versio on nyt ladattavissa Android- ja iOS-laitteille. Nimensä palvelu on saanut siitä, että se ”tuuppii” hellästi käyttäjää paikasta toiseen. Mikäli koet tarvetta tulla ohjatuksi liikkuessasi, voit kurkistaa Tuupin nykytilan lataamalla sovelluksen Google Playsta tai Applen App Storesta.