Vahva ja monipuolinen, suomalaisia sisältöjä tuottava media on entistä tärkeämpi suomalaisille.
Kotimaisen median arvostusta selvittävän tutkimuksen vastaajista 96 prosenttia yhtyy väittämään vahvan ja monipuolisen mediatarjonnan tärkeydestä Suomessa. Heidän osuutensa on noussut yhdeksän prosenttiyksikköä kahden vuoden takaisesta mittauksesta.
Kyselyyn vastanneista 86 prosenttia kertoi arvostavansa kotimaisten mediayritysten tuottamia sisältöjä joko paljon tai erittäin paljon. Myös tämä luku on kasvanut selvästi kahden vuoden takaisesta mittauksesta.
Ylivoimainen enemmistö, lähes yhdeksän kymmenestä katsoo, että kotimaisen mediatarjonnan merkittävä väheneminen olisi yhteiskunnan kannalta kielteistä. Heidänkin osuutensa on kasvanut edellisestä tutkimuksesta.
Arvostuksen määrä kasvanut selkeästi
Mediaa myös arvostetaan: joka neljäs arvostaa suomalaisia mediasisältöjä erittäin paljon ja yli 60 prosenttia paljon. Noin joka kymmenes ei arvosta kovinkaan paljon. Myös arvostuksen määrä on kasvanut selvästi verrattuna kaksi vuotta sitten toteutettuun vastaavaan selvitykseen.
Medialla on merkitystä myös kulttuurin ylläpitäjänä ja vahvistajana. Vastaajista yli 90 prosenttia piti sitä joko erittäin tärkeänä tai tärkeänä.
Medialiiton tilaaman tutkimuksen toteutti IRO Research, ja siihen vastasi tuhat ihmistä lokakuun lopussa ja marraskuun alkupäivinä. Tutkimuksen virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä.