Nuoret arvostavat kotimaista mediaa entistä enemmän, kertoo Viestinnän keskusliiton teettämä tutkimus.
Lähes neljä viidestä 15-24-vuotiaasta kertoo arvostavansa suomalaisia mediasisältöjä. Vuosi sitten kotimaista mediaa arvostavien osuus oli viisi prosenttiyksikköä pienempi.
Kyselyn mukaan laaja uutisointi muun muassa työmarkkinoiden muutostarpeista ja pakolaiskriisistä on vahvistanut kotimaisen median arvoa.
Kaikista vastaajista noin kaksi viidesosaa arvioi kotimaisessa mediassa julkaistujen uutisten, taustajuttujen ja analyysien merkityksen kasvaneen syksyn mittaan. Neljä viidestä oli sitä mieltä, että kotimaisen mediatarjonnan supistuminen vaikuttaisi kielteisesti koko yhteiskuntaan.
Tutkimus tehtiin loka-marraskuun vaihteessa. Siinä haastateltiin tuhatta 15-79-vuotiasta suomalaista.