Lähes kaikissa peruskouluissa käynnistyy tällä viikolla lukuvuosi 2024–2025.
Koulujen alku tuo taas lapset muun liikenteen sekaan. Tämä vaatii tienkäyttäjiltä valppautta, varsinkin koulujen läheisyydessä, muistuttaa Autoliitto
Lapsi voi olla liikenteessä arvaamaton, sillä tämän huomio voi kiinnittyä kaveriin tai johonkin muuhun liikenteen kannalta tyystin epäolennaiseen. Lapsi voi myös sännätä tien yli katsomatta ympärilleen tai vaihtaa yllättäen pýörätien puolelta toiselle.
Ajoneuvosta riippumatta nopeus pitää sovittaa niin, että yllättävässäkin tilanteessa onnettomuuden voi välttää.
– Välillä hirvittää, millaisella tilannenopeudella ja miten läheltä esimerkiksi monet pyöräilijät ja mopoilijat ohittavat pienen lapsen, joka saattaa hetkenä minä hyvänsä ottaa askeleen sivuun tai horjahtaa pyörällään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo tiedotteessa.
Tieliikennelakiin on kirjattu ennakointivelvoite, mikä edellyttää varautumaan siihen, että kaikki eivät välttämättä noudata liikennesääntöjä. Vanhemman tienkäyttäjän ennakointivelvoite katsotaan erityisen suureksi, mikäli toinen osapuoli on lapsi.
Lue myös: Näin autat lasta valmistautumaan koulun alkuun – yksi asia unohtuu helposti
Keskittyminen tärkeää
Jos multitaskaaminen on haastavaa aikuiselle, niin on se sitä varmasti myös lapselle.
Usein vaaratilanne syntyy siitä, että lapsi kiinnittää huomiota ainoastaan tietä antavaan ajoneuvoon tai sen kuljettajaan, mutta unohtaa katsoa toiseen suuntaan.
– Tällöin on ehdottoman tärkeää, että kyseisestä suunnasta lähestyvän kuljettajan ajatukset ovat juuri sillä hetkellä olennaisessa ja katse eteenpäin suunnattuna. Suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava aina tietä, Vesalainen painottaa.
Lue myös: Voiko ekaluokkalaisen päästää kulkemaan koulumatkan yksin? Supernanny Pia Penttala antoi vastauksen
Aikuiset esimerkkinä
Lapsi saa esimerkkiä liikennekäyttäytymiseen omilta vanhemmilta, muilta aikuisilta ja kavereilta. Jos joku heistä laiminlyö turvavyön tai pyöräilykypärän käytön, niin tällöin lapsikaan ei koe käyttöä tarpeelliseksi.
Samalla tavalla, jos aikuiset kävelevät tai pyöräilevät toistuvasti päin punaisia valoja, ei lapsi miellä tilanteeseen liittyvää riskiä.
– Esimerkillämme vaikutamme siihen, kuinka lapset liikenteessä toimivat ja millaiseksi heidän liikenneasenteensa kehittyy, Vesalainen muistuttaa.
Lue myös: Bussikuski neuvoo muistisäännön väistämiseen liikenteessä
Liikenneturmissa on kuollut tänä vuonna jo kuusi alle 15-vuotiasta
Katso myös: Kuinka pitkän matkan auto ehtii kulkea, jos kuski lukee tekstiviestin?
6:35
Lue kaikki uusimmat liikenteeseen liittyvät uutiset!
Lähde: Autoliitto