Kovalainen kertoo kuinka Monzassa ajetaan

Tulevana viikonloppuna Italian Monzassa ajetaan todennäköisesti F1-kauden kovavauhtisin osakilpailu. McLarenin Heikki Kovalainen kertoo millainen on Monzan rata ja kuinka siellä pitää ajaa.

- Tällä radalla tarvitset auton, joka on mahdollisimman vakaa jarrutuksissa. Täällä ajetaan minimaalisella downforcella, joten autosta tulee erittäin ”kevyt” jarrutuksissa. Niissä tilanteissa ei voi yrittää liiaksi, sillä auto liikkuu niissä tilanteissa normaalia enemmän vähän sinne sun tänne, Kovalainen sanoo.

- Eli lähestyminen koko ajamista kohtaan tulee niissä tilanteissa erilaiseksi. Silloin on vain oltava tavallista varovaisempi. Tilanne muuttuu vähän helpommaksi kun viikonloppu etenee.

Valtaosa Monzan kierroksesta paahdetaan kaasu pohjassa, eivätkä radan kaksi shikaania - Curva Biassonoa edeltävä ja Variante Ascari - pudota vauhtia muiden MM-kiertueen ratojen tasolle.

- Radan toinen shikaani pitää osua täysin nappiin. Siinä on poikkeuksellisen korkeat radan reunukset. Jos pystyt ajamaan niiden yli juuri oikeasta kohdasta, silloin pystyt pudottamaan kierrosaikaasi merkittävästi.

Kovalainen viihtyy erittäin hyvin Monzassa, jossa ohjastaa McLarenia ensimmäistä kertaa kilpailutilanteessa.

- Pidän tästä paikasta. Vaikka Monza on kalenterin nopein rata, eivät kaikki sen mutkat ole supernopeita. Luonnollisesti Ascari-shikaani ja Parabolica ovat molemmat erittäin nopeita paikkoja, mutta radan ensimmäinen mutka on taas erittäin hidas. Myös molemmat Lesmon mutkat ovat vain puolinopeita mutkia, Kovalainen valaisee.

- Auton vieminen nopeiden kohtien läpi on hieno tunne. Olin erittäin kilpailukykyinen Silverstonessa ja Spassa ja uskon, että olen vahva myös täällä Monzassa.

Lue tietopaketti Monzan radasta .

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat