Pöytyäläistä Myssyfarmia on alusta lähtien ohjannut vahva arvomaailma. Yritys on halunnut nostaa huippulaadukkaan suomenlampaan villan arvostusta, sillä aiemmin villa päätyi suurimmaksi osaksi kaatopaikalle. Samalla Myssyfarmi on halunnut tarjota neuloville mummoille yhteisön ja merkitystä elämään. Kovassa maailmassa pehmeydellä on pärjännyt: nyt palkitulla Myssyfarmilla on uskomaton kansainvälinen jälleenmyyjälista.
Myssyfarmin Myssyt ovat avanneet maailmalla ovia, joiden läpi harvat suomalaiset brändit ovat päässeet. Pariisissa Myssyjä myy ikoninen Galeries Lafayette, Briteissä Toast-ketju ja Tokiossa esimerkiksi Isetan-tavaratalo. Menestyksestä kertoo myös se, että harva suomalainen muotibrändi on saanut Voguesta 11 sivun verran näkyvyyttä, kuten kävi Myssyfarmille aiemmin tänä vuonna.
Keväällä Myssyfarmi palkittiin kansallisesti merkittävällä Fennia Prize 22 -muotoilupalkinnolla konseptistaan. Sen ytimessä on neulovat eläkeläiset ja luksusmateriaaliksi jalostettu suomenlampaan villa, joka aiemmin päätyi lammasfarmeilta usein jätteeksi.
– Muotialalle tyypillisten ekologisten ja eettisten ongelmien sijaan Myssy-konsepti luo hyvinvointia, kiteyttää Myssyfarmin perustaja Anna Rauhansuu.
Mummot ovat Myssyfarmin lempeän viisas tehdas
Kotiteollisuudella tarkoitetaan käsityönä tapahtuvaa myyntituotteiden valmistusta. Juuri siinä on Myssyfarmin ydin – yritys työllistää Pöytyältä ja lähialueilta yhteensä 95 eläkeläismummoa, jotka rakastavat neulomista. Kun he neulovat Myssyfarmille, he saavat jokaisesta tuotteesta palkkion. Työtä jokainen tekee omaan tahtiinsa ja oman aikataulunsa mukaan.
Myssymummot tapaavat toisiaan toisiaan kerran tai kaksi kuukaudessa, jolloin he tuovat Myssyfarmille valmiit tuotteet ja hakevat langat uusiin. Joka keskiviikko farmilla järjestetään mummotapaaminen ja paikalle saapuvat rouvat viettävät iltapäivän yhdessä neuloen ja rupatellen – ne ovat kuin vanhat kunnon ompeluseurat. Tunnelma Myssyfarmilla on tuolloin kupliva.
– On todella sykähdyttävää kuulla mummojen tarinoita ja nähdä, miten he viihtyvät yhdessä. Monille järjestämämme tapaaminen on kohokohta arjessa, jota he odottavat innolla, kertoo Rauhansuu.
Osa Myssymummoista käy myös kertomassa työstään matkoilla – osa jopa Japanissa asti.
Monet Myssymummot ovat kertoneet, miten merkitykselliseltä työ ja toisten mummojen kohtaaminen tuntuu. Neulomisen ohessa on syntynyt monia uusia ystävyyssuhteita ja annettu vertaistukea. Sellainen yhteisö on korvaamaton.
– Tuntuu upealta, kun kuulen näitä palautteita heiltä. Tällä työllä todella on suuri merkitys monelle.
Vuosien työ suomenlampaan villan puolesta
Aivan alusta lähtien Myssyfarmin yhtiöjärjestyksessä on lukenut, että sen tehtävä on maatalouden alkutuotannon jatkojalostaminen – tarkemmin sanottuna suomenlampaan villan jatkojalostaminen.
Suomenlampaan villa on täysin kotimainen villa, jolla on yhtä korkealaatuiset ominaisuudet kuin suositulla merinovillalla. Kumpikaan villoista ei kutita, ja villa on silkkisen pehmeää ja lämmittävää.
Myssyfarmi on tehnyt vuosikausia hartiavoimin työtä suomenlampaan villan ominaisuuksien esiinnostamiseksi ja arvostuksen kohottamiseksi. Toinen työsarka on ollut villan tarjonnan lisääminen.
Lampaat keritään joka tapauksessa kerran tai kahdesti vuodessa, mutta villan kerääminen talteen jatkojalostusta varten on työlästä. Siksi merkittävä osa villasta on mennyt roskiin. Myssyfarmi ryhtyi tukemaan tarjonnan lisäämistä maksamalla lajittelutyöstä lampureille kunnollisen korvauksen.
– Nyt voimme iloksemme todeta, että maksamastamme hinnasta on tullut alan standardi. Muutkin brändit ovat löytäneet tämän upean materiaalin ja suomenlampaan villasta jo kilpaillaan. Kysynnän lisääntyessä Suomeen on perustettu viimeisen kolmen vuoden aikana useita uusia kehräämöjä, mikä on aikamoinen käänne alalle. Lisäksemme juuri kukaan ei tainnut uskoa näin tapahtuvan vielä muutamia vuosia sitten, Rauhansuu iloitsee.
Paluumuuttajien hullusta unelmasta tulikin menestys
Kuka olisi uskonut, että yksi kiinnostavimmista kotimaisista muotialan vientituotteista on mummojen neulomat pipot? No ehkä juuri nämä kaksi ihmistä, Anna ja Janne Rauhansuu, pariskunta Myssyfarmin takana.
Myssyfarmi perustettiin vuonna 2017 Pöytyällä, idea oli syntynyt joitakin vuosia aiemmin. Anna ja Janne olivat molemmat paluumuuttajia, joilla oli yhteinen unelma. Se perustui vahvasti pehmeään arvomaailmaan – hyvän tekemiseen, kestävään tuotantoon ja vastuullisuuteen.
– Onhan se aika hullua, että joku perustaa perämetsään muotialan yrityksen, mullistaa koko alan toimintamallin panostamalla kotiteollisuuteen ja kotimaiseen, rajoitetusti saatavilla olevaan luksusraaka-aineeseen ja kaikesta huolimatta onnistuu, Anna Rauhansuu nauraa.
Tänä päivänä Myssyjä myydään 16 eri maassa ja liki 200 liikkeessä. Myssyfarmin salaisuutena taitaa olla se, että se ei ole koskaan yrittänyt olla muuta kuin se on. Samalla se on tullut luoneeksi konseptin, jota on vaikea jäljitellä.
– Tavoitteemme on alusta asti ollut, että olemme muotimerkki, jolla ei ole mitään tekemistä perinteisen muodin kanssa. Meillä on aito halua muuttaa koko toimialaa kohti kestävämpää suuntaa ja toistaiseksi se on onnistunut hienosti. Mutta parasta tietysti on, että tällä työllä voi tehdä hyvää sekä työllistää itsensä ja vielä kasvavan joukon muita hyviä tyyppejä, sanoo Anna Rauhansuu.