Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Suomalaistuotteita viedään nyt superjahdeille – näitä ruokia ja juomia miljardöörit himoitsevat

6:06img
Tällaisia suomalaistuotteita miljardöörit haluavat superjahdeilleen
Julkaistu 05.01.2025 09:44
Toimittajan kuva

Marjaana Wikman

marjaana.wikman@mtv.fi

Kymmenien suomalaisyritysten tuotteita myydään miljardöörien superjahdeille. Viime vuosina auennut niin sanottu premium-alan vientipolku on avannut suomalaisyrityksille uudenlaisen väylän kansainvälistyä. 

Miljardin euron suuruinen ruokabisnes on ainutlaatuinen mahdollisuus pienille valmistajille, mutta kauppa käy vain laatutuotteilla.

Jahdeille on tilattu muun muassa poroa, lähdevettä, suklaata, lakritsia, muikkuja ja muuta kalaa. Yritykset ovat päässeet kiinni jahtimarkkinoihin suomalaisen Titta Uoti-Väisäsen kautta. 

Superjahdeilla itsekin miljardöörien yksityiskokkina toiminut Uoti-Väisänen on perustanut Superyacht Foodie -markkinointialustan, jonka tarkoituksena on yhdistää jahtien ruokatilaajat ja yritykset. Suomalaiset tuotteet on otettu hyvin vastaan.

Poro ja Lappi kiinnostavat, suklaata ostetaan paljon, kun taas lakritsi vähän jakaa ihmisiä, Uoti-Väisänen kertoo. 

Aiemmin mukana oli vain suomalaistuotteita, mutta nykyään alustalla on mukana myös muita eurooppalaisia yrityksiä. 

kuva titta sisalla

Titta Uoti-Väisänen on perustanut Superyacht Foodie -markkinointialustan, jonka tarkoituksena on yhdistää jahtien ruokatilaajat ja yritykset.

Hintaa ei koskaan kysytä 

Jos jahtimaailma ei ole tuttu entuudestaan, on niiden ruokamarkkinoihin vaikea päästä mukaan. Superjahdit ovat hyvin yksityisiä, henkilökunnasta ja omistajista ei löydy helpolla tietoa ja satamatkin ovat usein porttien takana.  

Ja alan tapahtumat ovat usein joko suljettuja tai sitten äärettömän kalliita, Uoti-Väisänen sanoo. 

Verrattuna kuluttajamarkkinoihin Uoti-Väisänen pitää jahtien ruokamarkkinoita erinomaisena paikkana kansainvälistyä pienille yrityksille.

Tällä alalla hinta ei ole määräävä tekijä. Sitä varten superjahti- ja aviaatioala [yksityislentokoneet] on hyvä suomalaisyrityksille, koska pienikin yritys saa kunnollisen hinnan tuotteestaan. 

Lue myös: Fazerin uusi makeiskuula myytiin hetkessä loppuun – "Kiusallisen pieni erä"

Kuivalihaa ja porotahnaa 

Mukana on ollut muun muassa Fazer, Laitilan, Lapin Liha, Vellamo ja Jyväs-Hamppu. 

Yksi jalan jahtien oven väliin saaneista yrityksistä on Riipisen, joka on ollut markkinoilla mukana kolme vuotta. Heiltä tilataan muun muassa kuivalihaa, porotahnaa, muikkuja ja uusimpana rukiista valmistettua viskiä. 

Superyacht Foodie

Ranskan Rivieralla asuva Titta Uoti-Väisänen, 55, on perustanut Superyacht Foodie -brändinsä neljä vuotta sitten. Idea konsultointiyrityksen laajentamisesta ruokapuolelle tuli Business Finlandilta. 

– Kokouksessa kaksi Business Finlandin "Food from Finland" -ohjelman työntekijää heittivät ajatuksen, että miksei suomalaisia ruokapuolen yrityksiä auteta kansainvälistymään premium-alalle. 

Siitä ajatus sitten lähti. Aluksi mukana oli vain suomalaisyrityksiä, mutta nykyään valmistajia on myös muista Euroopan maista. 

– Superyacht Foodie ei itse myy mitään, me vain yhdistämme jahtien ostohenkilöstön ja tuotteen valmistajan, Uoti-Väisänen sanoo. 

Yritys maksaa Superyacht Foodiesille vuosimaksun, jota vastaan sen tuotteita markkinoidaan sekä superjahtien että yksityislentokoneiden miehistölle ja omistajille. 

Uoti-Väisänen itse maistaa ja valitsee mukaan tulevat tuotteet. Tulijoita olisi enemmänkin, mutta alalla laatu on tärkeämpää kuin määrä. 

– Autamme myös yrityksiä kehittämään tuotteitaan tai pakkauksiaan. Tällä alalla kauniilla pakkauksilla on erittäin tärkeä merkitys. 

Uoti-Väisäsen yrityksestä on tekeillä kansainvälinen tv-dokumentti, joka julkaistaan ensi vuoden loppupuolella.

 Liikevaihdollisesti tämä ei ole vielä meille suuri juttu, mutta tulevaisuudessa toivottavasti tulee olemaan. Ja tämä on hyvä väylä kansainvälistyä, omistaja Mikael Riipinen kertoo.

Riipinen on ollut tuotteidensa kanssa mukana jahtialan tapahtumissa, jossa miehistö ja omistajat käyvät tutustumassa ja maistamassa tuotteita. 

Minkälaista sitten on tehdä kauppaa miljardöörien kanssa?

Ihan samanlaisia ne ovat kuin muutkin. Heistä itseasiassa vähiten näkee, että ovat varakkaita, vasta jälkikäteen saattaa saada tietää, että kenen kanssa on asioinut. Ystävällisiä ja hauskoja tyyppejä, Riipinen kertoo. 

Kolme kuukautta kiinni töissä jahdilla

Yksi jahdeille tuotteita tilaavista ihmisistä on jahtikokki Trish Farrel. Farrel aloitti työt superjahdeilla parikymmentä vuotta sitten, mutta jäi pois saatuaan lapsen. Nyt lapsen kasvettua hän palasi takaisin rakastamaansa työhön; samalle jahdille, josta aikanaan jäi pois. 

 Ala ei sovi kaikille, mutta minä rakastan sitä. Olemme kolme kuukautta kesällä jahdilla ympäri maailmaa ja elämme 13-henkisen miehistön kanssa. Me syömme yhdessä, käymme rannalla ja maissa yhdessä silloin, kun vieraat eivät ole jahdilla. 
  
Työ jahdilla on kiireistä ja paineistettua. Kokin tulee tehdä aamupala, lounas ja illallinen sekä miettiä valmiiksi mahdollisia välipaloja ja yöpaloja. Yksikään annos ei kesän aikana ole samanlainen. 

Nyt mietin jo kesän 2025 ruokia, että mitä voisin tehdä vielä paremmin!

Farrel kehuu muun muassa viime kesänä grillaamaansa poroa sekä pikkupurtavissa käytettyä poropateeta.

Ehdoton suomalaistuote kuitenkin hänelle ovat hamppusipsit, jotka ovat hyvää pientä purtavaa jahdille.

Annosten hintaa ei tarvitse miettiä

Aiemmin ravintolakokkina työskennellyt Farrel rakastaa jahdeilla työskentelyä, koska ei tarvitse ajatella rahaa. 

Ravintolassa annoksella on hinta, ja yrityksen täytyy tehdä tulosta. Jahdeilla hän voi hinnan sijaan keskittyä makuun, ulkonäköön ja uusien asioiden kokeilemiseen: 

Olen onnellinen, budjettini on hyvin iso. Miehistön ruokaan on olemassa budjetti, totta kai, mutta en joudu sitäkään oikeastaan miettimään. Voin tilata, mitä haluan. 
   
Kuvitelmat kokeista vaeltelemassa rantakaupunkien toreilla hakemassa inspiraatiota seuraavan päivän ruokiin ovat täyttä kuvitelmaa, Farrel sanoo. Ulos jahdista ei ehdi, joten siksi Superyacht Foodien kaltainen markkinointialusta on tärkeä apuväline hänelle. 

Sieltä hän löytää tuotteen ja saa suoran yhteyden valmistajaan. 

Valmistaja lähettää tavaran rahdilla suoraan jahdille, jossa Farrel on valmiina aloittamaan jälleen uuden annoksen valmistamisen. 

Lue myös: Sarin ja Jarmon kauppa myy Suomi-herkkuja Rivieralla – yksi yllättävä tuote saa ranskalaiset hullaantumaan

Katso myös: MTV testasi tuotteet, joita viedään nyt miljardöörien ökyjahdeille

18:18img

Näitä suomalaistuotteita viedään superjahdeille. 

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka