Robert Kubica ahkeroi keskiviikkona 142 kierrosta Hungaroringin radalla ja asetelmat hänen sensaatiomaiselle F1-paluulleen näyttävät taas paremmilta.
Vuonna 2011 kätensä pahasti loukannut puolalainen on ajanut aiemmin kaksi testiä vanhemmilla F1-autoilla, mutta nyt hän pääsi kokeilemaan ajokykyään nykyisessä, radikaalisti muuttuneessa F1-autossa.
Renault on myöntänyt, että testipäivän yksi tarkoitus oli "kuljettaja-arviointi". Eli Renault halusi nähdä, onko Kubica ja hänen kätensä riittävässä kunnossa, jotta hän voisi tehdä paluun vuosien tauon jälkeen.
– Olen tyytyväinen, mutten sataprosenttisesti tyytyväinen. Suurin ero on se, ettei näissä autoissa ole mitään samaa kuin niissä autoissa, joita olen hiljattain testannut. Kun niin moni asia on erilaista, kestää hetken samaistua. Itse asiassa Nico Hülkenberg (Renault'n kisakuski) sanoi, että kun pystyn ajamaan täällä, voin ajaa missä vaan, Kubica sanoi testipäivän jälkeen.
– Voitte ajatella, ettei se ollut helppoa, enkä edes yritä peitellä sitä, mutta kaikki meni hyvin. Pystyisin ajamaan seuraavanakin päivänä, joten kuntoni on hyvä, mikä on hyvä merkki.
Kubica painotti, ettei hän tuntenut mitään kipuja, mutta ennen kaikkea Unkarin kuuman ja kostean sää vaativat veronsa.
– Mitään kipuja ei ollut. Olen tietysti väsynyt. Päivä oli kuuma ja ajoin kahdeksan tuntia. Hyppäsin vain kerran autosta pois tauolle.
Merkittävin ero hänen F1-aikoihinsa on se, että auto painaa sata kiloa enemmän. Hän huomautti, että ralliautossa, joka painaa 1 300 kiloa, jopa vararenkaan painon huomaa. Kun F1-auton paino on noussut 620 kilosta sata kiloa, on ero valtava.
Kubican oikea käsi on luonnollisesti huomion kohteena. Hän sanoi, ettei nappien kanssa ollut mitään ongelmia. Vaihdelapoihin oli tehty muokkauksia, että hän pystyi vaihtamaan vaihteita vain vasemmalla kädellä, mutta Kubica painotti, ettei mitään tehty "vain häntä varten".
– Sellaista on käytetty ennenkin, vielä vähän aikaa sitten joillain talleilla ja olen käyttänyt sitä simulaattorissa. Mitään ei siis tehty tiukasti minulle. Rattia muokattiin viime päivinä, mutta vain nappien paikkaa vaihdettiin, että pystyin käyttämään tärkeimpiä nappeja helpommin ja vähemmän tärkeät napit, joita ei käytetä niin paljon, olivat vaikeammissa paikoissa, Kubica totesi.